Mer om månadens utmaning juni 2020

Sinnen och nutrition

Det du äter ska vara en fröjd att se på, dofta gott och smaka väl. Det handlar om att laga mat för flera sinnen med andra ord och se nutrition som något mer än en energikälla. Du kan få Bättre immunförsvar med nutrition, bara en sån sak.

Per Olsson, Styrketrappan

Tema

Registrera mera.

Lärdom(ar)

  • Håll det enkelt så blir det lättare att lyckas.
  • Om man använder flera sinnen blir det ett större fokus på måltiden och då även en djupare återhämting.

Syfte

Vi avslutar halvåret med en utmaning i nutrition, där vi påminner oss själva om att ju fler sinnen vi faktiskt har kontakt med, desto bättre effekt kommer de förändringar vi gör att ha på vår hälsa. Det är inga konstigheter egentligen, vi ska kunna njuta av måltider med åtminstone synen och doftsinne utöver smaklökarna

Den här månaden handlar om att se maten för vad den är. Energi, byggstenar och en njutning för flera sinnen. Energi och byggstenar för att återhämta och fylla på med bra saker så hälsan stärks rent fysiskt. Njutning för flera sinnen för att fokusera mer på själva måltiden och stärka mentala återhämtningen på det sättet. På så vis tror vi att du kommer få en bättre effekt än innan i hur nutritionen och måltider påverkar din hållbara hälsa.

Du bör ha lärt dig att tänka lite extra på att måltiderna helst ska vara färgglada och vackra, att flera sinnen kan utnyttjas i exempelvis nutrition för att göra måltider mer njutbara och att man behöver lägga tid på att förbereda måltiderna, äta och sen reflektera om dem.

Hämta gärna idéer från sidan om nutrition eller näring och energi för att hitta inspiration. Förändringen görs i fördel ihop med kollegor, skolkamrater, kompisar eller familj. Förändringarna du gör bör vara på en nivå så att det känns positivt och det bör motivera till mer förbättringar och förändringar i de fall där det är möjligt.

Målgrupp

Du som känner att du vill få ut mer av dina måltider, och skapa dina förutsättningar för att ta fler medvetna steg för en hållbar hälsa.

Aktiviteter

Det finns många möjligheter för att förbättra måltider, eller egentligen bredda nutritionen till att ge något för flera sinnen så den egna hälsan blir ännu bättre. Viktigt att lägga ambitionsnivån så det blir hållbart.

  • Utgå från en tallriksmodell, det är vetenskapligt testat.
  • Utforska matvarubutikernas dignande utbud och fråga personal om vad som är i säsong, närproducerat och ekologiskt.
  • Tillsätt nya färger i den takt som känns bra, så att du till slut har eller har haft regnbågens alla färger på tallriken.
  • Våga prova nya grönsaker, frukter, baljväxter eller vad det nu må vara för att ge flera sinnen njutning.
  • När du tillagat maten och lagt den på tallriken, lägg en stund på att titta och lukta på maten innan du börjar äta den.
  • Fortsätt skriva dagbok på vad du äter och lägg till information vad som var vackert, doftade gott, smakade bra tillsammans så du kan gå tillbaka och tipsa dig själv senare.

Har du fler exempel på enkla aktiviteter för att göra måltiderna till något för flera sinnen, dela gärna som en kommentar nedan eller i sociala medier med hashtaggarna #månadensutmaning #registreramera #styrketrappan .

Sammanfattning

  • Håll det enkelt, fortsätt skriv dagbok i samband med måltid så blir det en del av de aktiviteterna och hållbart över tid.
  • Ha tålamod och reflektera efter en lite längre period så det du eventuellt förändrar är testat ordentligt.
  • Dela tankar, vad som föder din framgång eller något som varit utmanande som en kommentar nedan eller i sociala medier med hashtaggarna #månadensutmaning #registreramera #styrketrappan
  • Var nöjd med det lilla i början, det kommer fler utmaningar.

Tillbaka till Månadens utmaning för fler utmaningar