Bättre immunförsvar med återhämtning

Bättre immunförsvar med återhämtning

En kort men ack så viktig påminnelse, återhämtning är a och o för alla oavsett om man är aktiv eller inaktiv.

Per, Styrketrappan

I inlägget Bättre immunförsvar med träning skriver jag om träning och hur det kan stärka immunförsvaret och vill påminna om vikten av återhämtning mellan träningspass och att det även är viktigt att återhämta sig efter en tuff dag på jobbet eller en hektisk dag med barnen eller vad det nu må vara som laddar ur batterierna.

Kombinationen intensitet över tid behöver styra återhämtningen

Det är individuellt hur hårt man kan träna och över hur lång tid, och just den kombinationen behöver styra hur lång återhämtning du behöver. Om du tränar med låg intensitet och under kort tid behöver du kortare/mindre återhämtning än om du tränar med hög intensitet under längre tid, en självklarhet kanske och viktigt att påminna sig själv då och då.

För att exemplifiera lite mer så har jag gjort det här princip-diagrammet som har intensitet på lodräta stapeln och tid på vågräta stapel och där storleken på cirkeln är återhämtningstid.

ID Intensitet procent Tid minuterBeskrivningÅterhämtning timmar
LUGN30120Lugn skogspromenad24
PROM4060Rask promenad24
LÖPN5045Löpning48
MARA50120Maraton120
MEDE7090Medeldistans löpning72
RODD9030Rodd 10.000m96
TYNG10030Tyngdlyftning120

Summering

  • Ju hårdare (intensiv och längre tid) du tränar desto längre återhämtning behövs för att undvika ett försämrat immunförsvar
Etiketter:Immunförsvaret