Mer och mer forskning visar på vikten av att sköta sig både inom träning, nutrition, återhämtning och sömn för att den senare delen av matsmältningen bör ha ett jämnt flöde. Här är en liten artikeln om att hålla hastigheten i tarmen för en hållbar hälsa.

Per, Styrketrappan

Fungerande tarmar gör att många känner sig avslappnade bara av faktumet att det fungerar ”som vanligt” och många, jag är en av dem, blir lite stressade av de perioder när det fungerar mindre bra även om det oftast har enkla förklaringar som du kan läsa vidare om nedan i min sammanställning av de vanligaste råden för att hjälpa dina tarmar hålla hastigheten, från in- och utsidan.

Ät fiberrikt

Ät fiberrikt, fullkornsbröd och grönsaker med fibrer för att magen och tarmarna ska få lite gymnastik, mängd är beroende på om du har utmaningar med matsmältningen. I artikeln Fibrer på Livsmedelsverkets hemsida kan vi läsa att får tarmarna lagom mycket fibrer och gymnastik så minskar du risken för allmänna besvär, läs långsam och trög mage, och framtida sjukdomar som exempelvis höga blodfetter. Samtidigt kan för mycket av det goda ge gasbildning och lös mage, som det går att läsa om i Livsmedelsverkets kostråd passar inte patienter med IBS.

Få koll på fibrerna och vad som funkar för dig så hjälper du tarmarna på traven.

Kom ihåg oljorna, proteinerna, kolhydraterna, mineralerna och vitaminerna.

Ät varierat, det går aldrig att påminna för ofta om det.

Varierad kost är bra för hälsan, och det finns inte nog med plats för alla vetenskapliga och erfarenhetsbaserade artiklar som bevisar det.

Arbeta med den mentala hälsan

Balans i livet och bara korta perioder med positiv stress, som utmanar mer än den bryter ner, där du får ordentligt med återhämtning emellan. På det sättet håller du en god mental hälsa ur det perspektivet. Anledning till att en god mental hälsa är bra för tarmarna är att stresspåslag och stress är något som påverkar tarmarna. Det beskrivs bra i artikeln Det händer med din mage när du stressar för mycket och Vad är stress och vad händer i kroppen när vi stressar hur mental ohälsa, i det här fallet stress, påverkar flera hormoner i kroppen som ger obalans. En obalans där en av effekterna är krånglande tarmsystem.

Så, återhämtning mellan livsspurterna är a och o.

Rör på dig

Med träning kan du hjälpa dina tarmar att arbeta effektivt och i en balanserad hastighet. I artikeln Motion är bra för magen, 3 tips från experten så beskrivs resultat från en studie som visar just på faktumet att motion och rörelse är bra för till exempel IBS.

På vår sida om Träning kan du läsa mer om det som de flesta troligtvis vet, att WHO och svenska Folkhälsomyndigheten säger att vi ska röra på oss 150-300 minuter i veckan med höjd puls och vi får gärna styrketräna ett par gånger i veckan utöver det. Viktigt för dig som är lite äldre, träna balansen. Tillagt 2020 är att vi även ska undvika stillasittande.

Andas nedåt och utåt

Med en effektiv andning kan du hålla kroppen lugn så öva på att andas nedåt och utåt i magen. I avsnittet Andning i artikeln Fysiologisk påverkan kan du även läsa mer om hur effektiv andning kan hjälpa tarmarna genom att trycket från diafragman masserar dem när du andas nedåt och utåt i magen.

Köp en fotpall till toaletten

Det är en mer naturlig ställning för oss att sitta på huk när vi ska bajsa. Ändtarmen får en rakare vinkel, och avslappnad, vinkel så du slipper ta i för mycket och maten glider ut lättare.

Läs gärna mer i artikeln We are all pooing wrong eller läs boken Charmen med tarmen av Giulia Enders så får du lära dig mer om de bitarna och mycket annat matnyttigt.

Gå och köp en liten pall med så att du kan få upp fötterna lite när du sitter på toaletten. Då blir det mindre ansträngande för kroppen.

Låt gaserna ta sig ut

Alla dessa gaser och utsläpp, som en del tycker är pinsamma och jobbiga på grund av både ljud och doft. Min inställning är att du bör få ut dem utan nån längre väntetid, de kan ge dig besvär som du kan läsa om på sidan Gasbesvär som 1177 publicerat.

Med andra ord, ta för vana att börja med att hitta just din nödutgång som du kan använda vid behov när du är ute nånstans.

Jämför dig med dig själv

En del behöver gå ett par tre gånger per dag och en del behöver gå var tredje dag och båda kan vara rätt under förutsättning att det fungerat så över tid.

Så, gå efter din egen klocka och jämför dig med dig själv.

Titta ner i toaletten var uppmärksam på det du ser

Om dina resultat i form av när och hur ofta du går eller om det börjar ändra form och färg på kort tid så kan det vara idé att fundera på vad som är annorlunda nu jämfört med när allt funkade bra och bara flöt på så att säga. Det kan även vara tillfälligt men fortsätter resultaten vara annorlunda och du känner att allt annat är lika i livet så tycker jag du ska kontakta sjukvården och hellre ställa en fråga för mycket dit.

Precis som jag skrev ovan så är boken Charmen med tarmen av Giulia Enders en bra guide för att hålla grundläggande koll på färg och form.

Sammanfattning

Äter du bra mat, rör på dig dagligen, återhämtar dig i förhållande till din påfrestning i livet och sover det du behöver så kommer tarmarna fungera som en klocka mestadels och då och då kan det krångla lite, vilket kan ha en helt naturlig förklaring.

Känner du minsta oro eller förvirring, prata alltid med sjukvården.