Långsamt och i jämnt flöde är bättre!

Långsamt och i jämnt flöde är bättre!

Ibland är det bra med grundskolan, för där lär man sig grundläggande biologi, matematik och fysik som är bra att ha med sig nu när vi ska diskutera principerna kring varför det är bättre att utföra en övning i ett långsamt och jämnt flöde än att utföra samma övning snabbt och ryckigt.

Per, Styrketrappan

Jag tycker det är viktigt att ha ett mjukt, som kan utföras både långsamt och snabbt beroende på vad som behövs, flöde i övningar och jag menar då mellan tänkta start och stopp. Såklart har jag lite argument för varför det är viktigare att göra på det sättet för en hållbar hälsa.

Energiåtgången för själva övningen blir lägre

Vi vet att människan har en grundförbränning i kroppen, för att kroppen ska fortsätta leva skulle man kunna säga. Sen har vi en ökad förbränning den tid vi utför ett arbete, det lärde vi oss i biologin och fysiken i grundskolan. Så, vad händer om vi tar en övning som utförs i ett jämnt flöde och jämför det med ett utförande där hen som utför övningen stannar till lite två gånger, vi kan säga att det är en knäböj med axelpress där stoppet ligger i första knäböjen och andra stoppet när vi är utsträckta och ska skjuta iväg armarna uppåt. Så här ser min ide- och principdiagram ut:

Mellan punkt 2 och 3 samt punkt 7 och 8 stannar rörelsen till, och då blir följden att grundförbränningen i kroppen fortsätter ånga på, tiden likaså, och när rörelsen har kommit igång igen ligger det totalt förbrända värdet något högre för att röra sig samma sträcka om vi jämför med den rörelsen som är utförde i ett jämnt flöde.

Skaderisken är lägre

Om vi utför en rörelse ryckigt, i okontrollerade rörelser och i fel banor så ökar skaderisken för allt från ledskador till muskelbristningar till problem med ligament och senor. Det säger sig själv, tycker jag, att om vi rycker till på ett felaktigt sätt, rör oss onormalt eller lär in felaktiga rörelsebanor så kommer skadorna för eller senare.

Ta ett ryck i tyngdlyftning som exempel. Om vi rycker snabbt och kanske lite okontrollerat för att vikten är hög och vi vill mycket så kan stången slå i knän, haka, åka ut i en vid bana så att när vi faller in under stången för att låsa ut så är stången påväg uppåt och bakåt, och så har vi även problem med utsträckta axlar med.

Med det sagt så är ryck enbart ett exempel och för min argumentations skull snarare än att det skulle vara en högrisksport. Värm upp ordentligt och utför rörelserna med vikter som är kontrollerbara så är det en behaglig sport.

Navy seals träningsfilosofi stödjer mina tankar

Ok, det säger ”Slow is smooth, smooth is fast” vilket rakt översatt blir ”långsamt är jämnt, jämnt är snabbt” med betydelsen att om man har ett långsammare och jämnt flöde så bygger man ett bra muskelminne och riskerar på så vis färre avbrott och misstag i det man gör och slutresultatet blir att det en övning blir snabb jämfört med att ha lite för bråttom så det blir avbrott.

Ett jämnt moment gör att mindre momentankraft behövs

Vi är lata av naturen, så utnyttja fysiska grundlagar och se till att hålla igång din vikts rörelse istället för att stoppa och starta om rörelsen.

Om vi filosoferar lite kring det så innebär det att vi kan sänka hastigheten något och utföra rörelsen jämnt än att dra på och tappa moment i en ryckig variant och ändå går det åt mindre energi att göra rörelsen på det jämna sättet.

Om stopp och start innebär att många snabba muskelfibrer, lätta att trötta ut, behöver användas fler gånger under en övning så kan deras energi ta slut. Energin tar såklart inte slut helt, utan det är mer principerna jag är ute efter här.

Lärdom en gång till

Varför ska man utföra en övning med något lägre hastighet och jämnare rörelse(r)?

För att minska skaderisken, energiåtgången, göra färre misstag och för att skapa ett hållbara muskelminnen