Makro, meso och mikro

makro, meso och mikro

Går du till en tränare, coach eller kostrådgivare så tror jag du kommer höra lite olika uttryck. Här är ett några stycken jag tycker är viktiga att förstå som har med storlek och perioder av olika slag att göra.

Per, styrketrappan

Makro

Träning

Makro-cykel är det begreppet du kommer märka här och det är den stora tidplanen, den längsta delen av ditt tränings-upplägg. Periodslängd kan vara kvartal, säsong eller år för någon som förbereder sig för ett olympiskt spel.

Vill du ha lite ideer till teman för makrocykler kan det vara:

  • Generell grundtränings-/uppbyggnadsperiod
  • Idrottsspecifik grundtränings-/uppbyggnadsperiod
  • Tävlingssäsong
  • Återhämtningsperiod

På det lägger du längden på vardera cykel, som kan vara lika eller olika långa. Ett år skulle kunna se ut så här med andra ord

GrundträningGrundträningTävlingssäsongÅterhämtningsträning
JanuariFebruariMarsAprilMajJuniJuliAugustiSeptemberOktoberNovemberDecember

Nutrition

Makro-nutrienter pratar man om här och det är de största beståndsdelarna i din kost, såsom fett, protein, kolhydrater och alkohol. Det är de delarna du får energi ifrån kan man säga. Det man pratar om är oftast fördelningen av de olika delarna, som i exemplet nedan med Nordiska Närings-Rekommendationer.

NäringsämneProcent
Mättat fett10
Omättat fett23
Kolhydrater42
Tillsatt socker10
Proteiner15

Meso

Träning

På det lägger du längden på vardera cykel, som kan vara lika eller olika långa. Ett kvartal skulle kunna se ut så här med andra ord:

Grundträning
JanuariFebruariApril
Vecka 1Vecka 2Vecka 3Vecka 4Vecka 1Vecka 2Vecka 3Vecka 4Vecka 1Vecka 2Vecka 3Vecka 4

Nutrition

Här kan du hoppa över, ingen använder ordet meso inom nutrition

Mikro

Träning

Här dyker vi ner på själva träningspasset i sig, vad gör du på dag-nivå. Vilar du eller tränar du en muskelgrupp eller idrottsspecifik övning

På det lägger du längden på vardera cykel, som kan vara lika eller olika långa. En vecka skulle kunna se ut så här med andra ord:

Grundträning
JanuariFebruari
Vecka 1
MåndagTisdagOnsdagTorsdagFredagLördagSöndag

Nutrition

Mikro-nutrienter/-näringsämnen pratar man om här och det är de mindre beståndsdelarna som vitaminer och mineraler. De minsta beståndsdelarna (kallas trollspön för att de är skapar möjligheter för din kropp att fungera över tid) i din kost, såsom C- och D-vitamin, salt och jod.

  • De fettlösliga vitaminerna är A-, D-, E- och K-vitamin.
  • De vattenlösliga vitaminerna är vitamin B6, vitamin B12, C-vitamin, biotin, folat, niacin, pantotensyra, riboflavin och tiamin.
  • Saltet Natrium och mineralerna kalium, klorid och fosfater finns lösta i alla kroppsvätskor.
Etiketter:MakroMesoMikro