Ibland kan vi behöva en spark i nån riktning. Här är ett ytterst förenklat verktyg för att hjälpa dig tänka till hur din närmaste träning borde se ut beroende på ett par självskattningar. Och självklart är det du som bestämmer till syvende och sist.

Per, Styrketrappan

Fysisk statusBaserat på senaste dygnet
Mental statusBaserat på senaste dygnet
TräningsstatusBaserat på senaste dygnet
NutritionsstatusBaserat på senaste dygnet
Återhämtningsstatus
Sömnstatus

Med de val du gjort så kanske du ska fundera en gång till om du ska träna alls och fundera på vad du kan göra för att hamna på lite bättre status på de val där du valt Dåligt.

Med de val du gjort så kanske du kan träna och samtidigt fundera på vad du kan göra för att hamna på lite bättre status på de val där du valt Dåligt.

Med de val du gjort så borde du träna och samtidigt fundera på om det är något du kan göra för förbättra statusen om du valt Dåligt nånstans. 

Med de val du gjort så ska du självklart träna och samtidigt fundera på om det är något vad du kan göra för att stanna på den här goda statusen. 

En skada eller träningsvärk skulle kunna gå att träna med. Det beror helt och hållet på var du är skadad och hur allvarligt eller hur mycket träningsvärk du har. 

Om du väljer att träna så bör du få i dig något både före och efter passet. Åtminstone en frukt och lite vatten innan, efter passet behöver du fylla på förråden igen så en måltid sitter bra då med.   

Tänk på vikten av återhämtning både för kropp och själ. Du kanske skulle lägga lite extra energi idag?

Om det bara är senaste dygnet du fått för lite sömn så borde det vara helt ok att träna om du nu vill det och har en bra status i övrigt. Tänk på att sömn är viktigt både för allmänna välmåendet, återhämtning och vårt immunförsvar så det är viktigt att det bara är då och då det blir för lite sömn. 

Observera

För att kunna använda den här typen av formulär så förväntas du vara fullt friskt i övrigt, utan behov av sjukvård. Plus att det bygger på självskattningar för senaste dygnet så och råden är baserade mer på erfarenhet än vetenskap som en konsekvens och de är väldigt generella.