0 of 1 lessons complete (0%)
Sälrodd

Sälrodd

Du har inte åtkomst till denna lektion
Please register or sign in to access the course content.
Längd: 10 minuter

Sälrodd utförs enklast på en hög bänk som heter just sälroddbänk, där du kan ligga på mage och dra en skivstång, eller någon annan typ av vikt, från utsträckta armar.

Per

Innehållsförteckning

Utförande

Tänk på hållningen i hövningen så ryggen hålls atletisk, var avslappnad i nacken. Exemplet är med skivstång.

  1. Hitta grundställning

    Atletisk ställning
    Ta ett axelbrett grepp, eller ungefär samma avstånd som när du gör övningen bänkpress
    Dra ihop skulderbladen

  2. Ta ett djupt andetag

    För att ge bra stöd för ryggen under utförandet

  3. Dra stången från utsträckta armar

    Så långt upp som det går

  4. Håll stången still i övre läget

    En sekund eller två räcker gott

  5. Släpp ner stången

    Kontrollerat och lite långsammare än du drog upp stången

  6. Börja om

Frågor

Vilka muskler används?

Trapezius, Rhomboideus framförallt om du drar upp i brösthöjd. Om du väljer hantlar så kan du nå deltoideus och latissimus framförallt om du drar upp i maghöjd.

Vilken utrustning behövs?

Sälroddsbänk att ligga på. Skivstång eller hantlar att dra och beroende på vad du vill träna.