Styrketrappan

Styrketrappan finns för att de som vill förbättra sitt välbefinnande ska kunna göra det på ett hållbart och smart sätt med omsorg om sig själv och andra.

Per, Styrketrappan

Styrketrappan är en metod, en verksamhet och framförallt ett sunt förhållningssätt för att nå en hållbar hälsa.

Styrketrappan

Stegen och hälsopelarna

Så här ser vår trappa ut

Fysisk och mental träning

Nyttigare nutrition

Passiv och aktiv återhämtning

Bra och nog med sömn

Det är fyra medvetna steg som är valda med omsorg för att påbörja och fullfölja en förändringsresa. Det är med en stark tro som ordningen på stegen är valda med, och det går självfallet att byta ordning och hoppa förbi steg om det är vad som behövs.

Namnet

Namnet Styrketrappan kommer från ett koncept Per kommit i kontakt med genom åren. Detta när han gått kurser hos Eleiko Education i Halmstad.

Tanken bakom är att man utvecklar förmågor inom styrkesporter. Detta i trappsteg om 5-6 steg där man har stegen Rörlighet, Teknik, Belastning, Hastighet, Styrkelyft, Tyngdlyftning i ökande svårighetsgrad.

Metoden

Hur lång tid behövs för att ta sig igenom stegen? 365 dagar.

Styrketrappan utgår från ett stort tålamod, och att införa förändringar och förbättringar i medvetna steg så det blir hanterbart och framförallt hållbart. Uppåt ett år även om det självfallet går att göra förändringar på avsevärt mycket kortare tid än så.

  1. Träning

    Fysisk och mental träning och motion är den i vårt tycke viktigaste hälsopelaren att börja arbeta med, där man bör börja med förändringar för en starkare hälsa och/eller förbättrade.

  2. Nutrition

    När förändringar inom träning börjar kännas som vanor är det dags att se över maten, den andra hälsopelaren. Här handlar det om att göra bättre val som leder till ett friskare liv och/eller en bättre prestation.

  3. Återhämtning

    När förändringarna inom träning och nutrition känns som vanor, de blir av, så är det dags att börja arbeta mer med både passiv och aktiv återhämtning. Denna tredje hälsopelaren handlar om att lugna ner och stärka kroppen både fysiskt och mentalt.

  4. Sömn

    Sömn, fjärde steget och hälsopelaren, blir i stora drag ett resultat av de tre andra stegen i Styrketrappan. Det går att arbeta med vanor och förbättringar av förutsättningar här med, vilket man bör göra eftersom sömn är då kroppen repareras och återhämtar sig som mest.

Ständiga förbättringar

Vi har valt att anpassa Styrketrappan så det handlar att stärka något inom träning, nutrition, återhämtning och sömn steg för steg där andning på ett eller annat sätt är en del av vardera steg. Målsättning och förutsättningar styr stegen. Vi använder Positiv psykologi och frågandets konst i vårt arbete. Allt handlar om ständiga förbättringar

Förhållningssätt

Stegvis förbättring och förändring är en enkel, tidlös, kraftfull och pedagogisk modell. So, ett resultat är detta ett förhållningssätt som vi har en stark tro att många kan ta till sig. Detta oavsett vilken typ av förändring det gäller.

Verksamhet

Styrketrappan i Göteborg är namnet på verksamheten.