Principiell fysisk återhämtning

De flesta vet att återhämtning behövs, det börjar med nervarvning och går sen över till återhämtning och att ladda kroppen inför mer träning/motion med så positiv utveckling som möjligt.

Per Olsson, Styrketrappan

Utförande

Tid som behövs: 10 minuter.

Tänk på att återhämta dig ordentligt direkt efter träning och även mellan.

  1. Aktiv återhämtning i åtminstone 3 minuter

    Skaka loss, ställ dig upp eller gör något aktivt för att hålla igång blodcirkulationen så att du får en aktiv återhämtning

  2. Töj de muskler som behöver töjas

    .

  3. Sätt på dig nåt varmt och håll värmen

    .

Vanliga frågor

Vad är återhämtning?

Ett sätt att förbereda kroppen så mycket som möjligt för att hålla sig frisk och utvecklas inför kommande tränings- eller motionspass. Återhämtning ska genomföras i direkt anslutning till träningen och även emellan träningspassen.

Vilka muskler är återhämtning främst bra för?

Eftersom detta är en återhämtningsprincip så är det beroende på vilken övning du väljer.

Vilken utrustning behövs för att utföra återhämtning?

Eftersom detta är en återhämtningsprincip så är det beroende på vilken övning du väljer.

Vilka kompletterande övningar kan man göra för att bli bättre i återhämtning?

Eftersom detta är en återhämtningsprincip så är det beroende på vilken övning du väljer.

Finns det några tips för att utföra återhämtning säkert?

Tänk på att eftersom du arbetar maximalt så kan du tappa formen, alltså den övning du valt kanske utförs på ett felaktigt sätt i slut-repetitionerna.

Tillbaka till:Principiell fysisk återhämtning