Om

Visdom är den samlade erfarenheten och kunskapen som behövs för att nå harmoni och balans i livet. Att skapa vägen till hållbar hälsa med andra ord, fortsätt gärna läsa mer om oss.

Per

Om Per

Per Olsson på Rambergets utsiktsplats
Uppe på Rambergets utsiktsplats. Bra träning att gå upp i trapporna och en utsikt som ger mig lugn och återhämtning

Jag använder styrkelyft, olympiska lyft, kettlebells och egna kroppen i min träning. För konditionen använder jag helst roddmaskin, trappor som jag stöter på och crosstrainer.
För återhämtning, fokus, avslappning och rörlighet väljer jag promenader, meditation, yogapositioner och stretching. Vad gäller nutrition äter och dricker jag allt med ambitionen att göra det med måtta. Min sömn är viktig så jag går och lägger mig och går upp ungefär samma tider varje dag.

Pers livsfilosofi

Jag har tre livsfilosofier som jag försöker följa och som jag kan tycka är viktig på om oss:

  • det ska funka i livspusslet – balans i livet är nyckeln till harmoni både hos mig själv och min omgivning.
  • enkelt är kraftfullt – enkla strategier som är hållbart över lång tid framför snabba lösningar som funkar för stunden.
  • kunskap är makt – att vara nyfiken och lära nya saker både praktiskt och teoretiskt är a och o i mitt liv, jag tycker att det är precis lika viktigt och intressant med den breda massans erfarenhet som en forskares djupdykning i teoretiska fakta och evidens.

Pers certifieringar och diplom

Personlig tränare, utfärdad av Almega Friskvårdsföretagen

En personlig tränares roll inkluderar att utforma, implementera och utvärdera tränings-/ fysisk aktivitetsprogram för en rad enskilda klienter genom att samla in och analysera klientinformation för att säkerställa effektiviteten hos personliga träningsprogram.

Utfärdad av Kroppsterapeuterna

En massör arbetar både i friskvårdande och förebyggande syfte med att förebygga muskelspänningar som skulle kunna förorsaka skador och problem vid senare tillfälle

Pers utbildningar/kurser

Träning

Nutrition

Återhämtning

Andning

Ledarskap

Positiv psykologi

Pers favoriter

Träning

Nutrition

Lätt val. Hasselbackspotatis (recept vid sidan), lite bearnaisesås, en sallad och en stekt kotlett. Gärna ett glas rödvin till.

Hasselbackspotatis

En klassisk potatis-rätt.

  • Potatisskalare
  • Skärbräda
  • Kniv
  • Ugnssäker form
  • Bakplåtspapper
  • 1 kg potatis (Gärna mjölig och ekologisk potatis)
  • 2 msk rapsolja (Kallpressad och ekologisk)
  • 2 msk smör (Ekologiskt)
  • 1 msk havssalt
  • 3 msk ströbröd
  1. Sätt på ugnen på 225 grader (varmluft 200 grader)

  2. Skala potatisen och lägg skalresterna i en kompost

  3. Skiva potatisen i så tunna skivor du kan utan att skära igenom potatisen helt

  4. Lägg potatisen på bakplåtspapper i en ugnssäker form

  5. Hyvla över smör och ringla över oljan på potatisen

  6. Strössla över havssalt

  7. Ställ in i ugnen

  8. Ös potatisen efter 10-15 minuter med det smälta smöret/

  9. När det är ungefär 10 minuter kvar av stekningen, strö över ströbröd på potatisen

Energi beräknat på totala mängden råvaror, det kommer i realiteten vara något lägre då det blir svinn i form av potatisskal, de olika fetterna och ströbrödet som kommer vara kvar i formen vid servering. 

Går du på saltfattig diet kan du minska mängden salt eller byta till den salttyp din läkare rekommenderar

Är du överkänslig mot laktos kan du använda laktosfritt smör

Är du överkänslig mot gluten kan du använda ta bort ströbröd eller använda glutenfritt ströbröd

Huvudrätt
Svenskt
1.