Labbet

Vi bygger självklart det vi skriver om på vetenskapliga fakta och evidens, väl beprövat av den stora massan. Här försöker vi samla de hjälpredor och guider som vi tror att du kan ha nytta av för att lära dig mer, labba lite med siffror och nå en hållbar hälsa

styrketrappan

Innehållsförteckning

Tänk på att ibland kan man behöva tolka resultaten ihop med sjukvården (läkare, sjukgymnast, sjuksköterska exempelvis) eller andra professionella (oss eller andra). Detta för att använda resultaten på ett bra och säkert sätt.

Kalkylatorer

Värde att beräknaKommentar
1RMEnligt Epley
AMREnligt Mifflin-St Jeor. och aktivitetsnivåer enligt WHO
BMI
BMREnligt Mifflin-St Jeor.
Energiinnehåll
EnergiåtgångMed en omvandling watt-joule-kcal
MaxpulsEnligt Fox
Maxpuls med pulsspannEnligt Fox och spann 50-70%
RMREnligt Katch-McArdle
WHR
VO2MAXBaserat på resultat av Cooper-test

Guider och mallar

Passguide/mallKommentar
Passguide för styrkeökningEnkel guide för att öka musklernas styrka
Passguide för uthållighetsförbättringEnkel guide för att förbättra musklernas uthållighet
Guide för inriktning av träningspassEnkel guide för att hjälpa dig med ditt nästa träningspass