Hoppa till innehåll

Utflyktsträning för hållbar hälsa

Träning ska vara tillgänglig oavsett om du vill hålla dig i form eller prestera. Utflyktsträning utan ombyte är ett tips för att träningen ska bli av.

Per

Tillgänglig träning är mer hållbart

Det säger sig själv (tycker jag) att träning som är tillgänglig, oavsett om vi pratar tillgänglighet för alla oavsett vilka fysiska, mental eller social förmåga eller tillgänglighet som att plats eller redskap finns nära tillhands för att kunna utföra träning.

Utflyktsträning

När du är på utflykt så går det att göra övningar utan att behöva byta om, ett träningspass kan vara kort och lugnt med så att det funkar att ta med en picknick-korg och använda det som finns tillhands för lite muskelstärkande aktivitet. Du kan börja med att göra det du ändå gör flera gånger. Exempelvis kan du sätta dig ner 5-10 gånger varje gång du ska sitta ner (se min favoritprofessor Mai-Lis Hellénius göra en Kiruna här), finns det ett eller flera trappsteg nånstans kan du gå upp och nerför det några gånger och så kan du göra saker där du står såsom lite knäböj eller utfalls-steg.

Tre av mina favoriter på utflykten kan du se nedanför, i enklare form för att kunna göra dem utan ombyte eller alltför mycket svettning.

Trappa upp och ner

Genomdrag med raka armar

Planka med rotation

https://youtube.com/shorts/5DsFBRT5pgo?feature=share

Dela gärna inlägget vidare, tack!