Andningsankare

Här är en bra övning för att hitta tillbaks till en medveten närvaro, och nå fokus som i sin tur kan lugna ner hjärnan.

Per, Styrketrappan

Utförande

Tid som behövs: 1 minut.

Namnet kommer av att man ska försöka en punkt eller ljud som i andningen där du lägger ditt mentala fokus för att så att säga stänga av en stund.

  1. Sitt eller ligg ner och blunda

  2. Rikta din uppmärksamhet

    Rikta uppmärksamheten mot den punkt i kroppen där du upplever din andning som mest, detta kallas ditt andningsankare.
    Kan vara magen, bröstkorgen, näsan eller någon annanstans i kroppen.

  3. Stanna i stunden

    Försök att låta andningen sköta sig själv.
    Andas som vanligt.
    Skulle din uppmärksamhet smita iväg för du bara den varsamt tillbaka till din andning och ditt andningsankare.

Vanliga frågor

Vad är andningsankare?

En teknik för att påverka det parasympatiska nervsystemet, kroppens lugnande och återhämtande funktioner.

Vad är andningsankarebra för?

Sänka pulsen, sänka stressnivåerna och öka återhämtningen

Vilken utrustning behövs för att utföra andningsankare?

Ingen.

Vilka kompletterande övningar kan man göra för att bli bättre på andningsankare?

Fyrkantsandning

Finns det några tips för att utföra andningsankare säkert?

Var medveten om dig själv och hur det känns i kroppen, om du utför övningen för att hantera ångest och kraftig stress.

Tillbaka till:Andningsankare > Lektion

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *