Principiell maximal HIIT

En maximal HIIT kräver att du är frisk då det kommer bränna i muskler och du kan få en utmaning att syresätta. Det är ett bra sätt att förbättra konditionen genom en smartare och effektivare träning och eftersom det är en princip så kan du använda den på din favorit-konditionsträning.

Per Olsson, Styrketrappan

Utförande

Tid som behövs: 10 minuter.

Tänk på att värma upp och varva ner ordentligt då det är en påfrestande övning.

  1. Arbeta på max i 20 sekunder

    Oavsett vilken konditionsövning du väljer, arbeta på ditt absoluta max

  2. Aktiv vila i 3 minuter

    Fortsätt med samma övning och minska tempo och intensitet så det blir en aktiv vila

  3. Starta om tre gånger

Vanliga frågor

Vad är maximal HIIT?

Ett sätt att träna smart eller att utnyttja tiden effektivt för att få en bra effekt på träningen. Intervallträning i sig har använts i årtionden, och det här är en variant som testats i forskning och som har visat sig ge en god effekt av tiden man tränar.

Vilka muskler är maximal HIIT främst bra för?

Eftersom detta är en träningsprincip så är det beroende på vilken övning du väljer.

Vilken utrustning behövs för att utföra maximal HIIT?

Eftersom detta är en träningsprincip så är det beroende på vilken övning du väljer.

Vilka kompletterande övningar kan man göra för att bli bättre i maximal HIIT?

Eftersom detta är en träningsprincip så är det beroende på vilken övning du väljer.

Finns det några tips för att utföra maximal HIIT säkert?

Tänk på att eftersom du arbetar maximalt så kan du tappa formen, alltså den övning du valt kanske utförs på ett felaktigt sätt i max-intervallen.

Tillbaka till:Principiell maximal HIIT