Principiell mental återhämtning

De flesta vet att återhämtning behövs, det börjar med nervarvning och går sen över till återhämtning och att ladda kroppen inför mer träning/motion med så positiv utveckling som möjligt.

Per Olsson, Styrketrappan

Utförande

Tid som behövs: 10 minuter.

Tänk på att återhämta dig ordentligt direkt efter träning och även mellan.

  1. Medveten närvaro under träningspassen under 3 minuter

    Var närvarande i det du gör, hitta något att fokusera på och följ dina rörelser och din kropps reaktioner

  2. Meditation mellan träningspassen under 15 minuter per gång

    För att återhämta hjärnan och låta den bygga upp motståndskraft inför framtiden

  3. Andas genom näsan för att hjälpa kroppen varva ner.

Vanliga frågor

Vad är återhämtning?

Ett sätt att förbereda kroppen så mycket som möjligt för att hålla sig frisk och utvecklas inför kommande tränings- eller motionspass. Återhämtning ska genomföras i direkt anslutning till träningen och även emellan träningspassen.

Vilka muskler är återhämtning främst bra för?

Eftersom detta är en återhämtningsprincip så är det beroende på vilken övning du väljer.

Vilken utrustning behövs för att utföra återhämtning?

Eftersom detta är en återhämtningsprincip så är det beroende på vilken övning du väljer.

Vilka kompletterande övningar kan man göra för att bli bättre i återhämtning?

Eftersom detta är en återhämtningsprincip så är det beroende på vilken övning du väljer.

Finns det några tips för att utföra återhämtning säkert?

Tänk på att eftersom du arbetar maximalt så kan du tappa formen, alltså den övning du valt kanske utförs på ett felaktigt sätt i slut-repetitionerna.

Tillbaka till:Principiell mental återhämtning