Ryggliggande hamstring-test

Längd: 2 minuter|Svårighetsgrad: Lätt

Hamstring-test ligger med i den här test-sviten för att det är en muskel som är inblanda i många rörelser och något som är enkelt att testa

Utförande

Tid som behövs: 2 minuter.

För hemmabruk så är detta ett bra test för att både kolla rörligheten och för att jämföra vänster och höger ben. Så du kommer behöva göra testet två gånger

  1. Ligg på ett platt underlag

    Det går utmärkt med golvet eller en hård säng, tänk på att ju mjukare underlag desto mer förlåtande kommer det kunna vara.
    Ligg på rygg

  2. Sträck ena ena benet så rätt upp som möjligt

    När du måste böja knät eller lyfta upp det andra banet som fortfarande ligger kvar mot underlaget så har du nått ditt max.
    Det går att hjälpa till något med händerna i sträckningen

  3. Ta måttet

    Det finns instrument, goniometer, för att mäta vinkeln och i det här fallet så blir det mer subjektivt, du kollar om du kan ha benet utsträckt rätt upp eller närmare magen eller närmare underlaget.

Frågor och svar

Vad testar detta?

Rörligheten i baksida lår

Hur vet jag vad som är bra?

I det här lite förenklade fallet, det utsträcka benet rätt upp i luften eller i riktning mot magen är det bra och allt annat är utvecklingsbart

Vad ska jag tänka på vad gäller tester?

Att den viktigaste rörligheten är den du behöver för att leva ett normalt liv.
Om du ska göra testet under ett lite längre program, tänk på att göra testet under samma förutsättning med samma tid på dagen, före/efter en måltid, bra sömn och vilodag dagen innan testet. Då blir testet mer tillförlitligt och jämförbart.

Tillbaka till:Lätt-att-testa-trippel

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.