Ta hjälp av dina fötter i mindfulnessträningen

Fötter på golv

Mycket talar för att hjärnans och övriga kroppens åldrande sker långsammare om man tränar mindfulness. Och mindfulnessträning lägger inte bara år till livet utan också ”liv till åren”!

Ola Schenström, Mindfulnesscenter

Våra fötter är bra till mycket, och här är ett användningsområde till. Mindfulnessträning.

Mindfulnessträning

Mindfulness handlar om att vara närvarande i nuet. Det handlar om att låta kroppen fokusera på till exempel träning. Det här fokuset på träning kan man säga gör att kroppen gör det den är bra på, enkla eller komplexa uppgifter som görs en sak i taget.

Använd fötterna

Jag förutsätter att första kontakterna med mindfulness är tagna av dig så kroppsscanning och andningsankare är något så när känt om än utmanande. Då kan man göra det hela ännu lite enklare och räkna stegen när man går en promenad eller bara över golvet hemma. Fokusera även på att tre punkter ska kännas att de stött i marken: hälen, yttersidan av trampdynan och stortån. Det här fokuset och räknandet kommer skapa en bra närvaro som är precis det vi behöver då och då för mental återhämtning i stillhet och rörelse. Ett plus i det hela är lärdomen att ha hittat de tre punkterna i foten som i sig är viktiga för en bra bas i flera styrkesporter.

På 1177.se kan du se några fler enkla och bra övningar för mindfulness https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/liv–halsa/stresshantering-och-somn/mindfulness-i-vardagen—ovningar/