Parkera axlarna och visa medaljen – bra hållning

Parkera axlarna

När du tänker på din hållning och aktivt arbetar på att stärka den, ökar du samtidigt din livskvalitet och din hälsa! 

Oddný Óskarsdóttir, https://www.kiropraktorcentrum.com/index.php/sv/om-oss/nyhetsbrev/halsa/128-nyhetsbrev-0408

Parkera axlarna

Den fysiska delen att dra ihop skulderbladen till ett bekvämt läge så axlarna kan sjunka ner. Vi kallar det för att parkera axlarna.

Detta har vi nytta av i vardagen, när vi motionerar och vid träning, och det är en stark position som

  • gör det lättare att andas djupt och långsammare i vardagen, underlättar återhämtning och avslappning
  • gör det lättare att fylla magen och bröstet med luft när vi ska skapa buktryck i träning
  • minskar skaderisken i ryggkotorna och lederna genom att de får en ergonomiskt bättre position
  • minskar risken att få gamnacke, framåtroterad nacke, som i minskar risken för spänningshuvudvärk
  • hjälper oss att slappna av i nack- och ansiktsmuskulaturen så det blir lättare att le

Visa medaljen

Den mentala delen i att sträcka på sig och ha en atletisk hållning kallar vi för att visa den mentala medaljen. Den där medaljen som hänger mellan brösten när vi står högst på prispallen.

Känslan att visa upp sin medalj gör att vi utstrålar mer självsäkerhet. Vi ger också ett mer oblygt och öppet intryck vilket kan stärka vår självsäkerhet.

Sammanfattning

  • Sträck ut kroppen direkt efter uppvaknandet så du ger din kropp en bra början på dagen.
  • Stå gärna eller sitt på en stol utan ryggstöd i vardagen för att träna upp muskulaturen och lära kroppen att slappna av mer i bra hållning.
  • Ha stolt hållning och se till att visa din medalj för alla i din omgivning.

Etiketter:
nv-author-image

Per Olsson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *