Tålamod för hållbar hälsa

Trappor med platå emellan

Jag är osedvanligt tålmodig så länge jag får det som jag vill till slut.

Margaret Thatcher

Tålamod, en grundförutsättning för hållbar hälsa.

Varför tålamod?

De viktigaste anledningarna till att visa tålamod är:

  • Resultat kommer, tids nog.
  • Acceptans och medvetenheten hos omgivningen kommer växa.
  • Energin fokuseras på vanor, istället för förändringar där omställningarna tar energin.

Öva tålamod

Som vilken muskel som helst så behöver tålamod träning. Främst för de tillfällen när resultaten uteblir, vid platåer i utvecklingskurvan. I det korta perspektivet, här och nu, går det alldeles utmärkt att ta ett par andetag innan du agerar eller reagerar på något.

I det större perspektivet, livet som sådant, kan du skapa en plan och hålla dig till dig till planen och med tillförsikt se fram emot resultaten. Kom ihåg att det gäller att vara beredd att ändra planer och målsättningar. Där kan stöttning behövas utifrån för att komma in i bättre vanor som ger resultat.

Sammanfattning

  • Ha tålamod, förändringar tar tid och resultat tar tid.
  • Tänk långsiktigt, ändra vanor för livet.
  • Höj blicken då och då och tänk på att hållbar hälsa är både för dig själv och för andra.
  • Ta hjälp och stöttning utifrån kring beteendemönster eller coach och peppning om det blir för svårt att vara tålmodig.

Etiketter: