Vem som helst kan ta en vinst och det krävs en gentleman eller lady för att ta en förlust. Tänk på att det går att göra det till en konst istället för något konstigt att ta en motgång. Så, var en gentleman eller lady och bli en motgångskonstnär.

Per Olsson, Styrketrappan

4 steg för att hantera motgångar bättre

Tid som behövs: 1 timme.

Ge det tid.

  1. Acceptera motgången

    Det är ok att bli frustrerad, irriterad eller ledsen vid motgångar.
    Det viktiga är att tänka på att vara ödmjuk inför att det kanske var meningen just den här gången.
    Undvik ursäkter eller förhandlingar om varför det gick som det gick.

  2. Ge det nog mycket tid att gå över

    Tänk på att frustrationen, irritationen eller vilken känsla det nu är behöver komma ut så att du kan gå vidare.
    Det viktiga är att släppa ut känslorna.
    Undvik ältande, om du hamnar i ett sånt läge tycker jag du ska prata med någon för att få perspektiv på saker och ting.

  3. Reflektera över vad du kan dra för lärdomar

    Fundera på vad du kan göra annorlunda nästa gång, om det blir en nästa gång.
    Det viktiga är att det du kan påverka är från där du är nu och framåt, det som har hänt går aldrig att påverka.

  4. Sätt upp nåbara delmål

    När du reflekterat över vad du kan göra annorlunda för framtiden så kan det vara en god idé att sätta upp delmål som är nåbara bara för att få framgångar.
    Det handlar om att programmera in känslan av att det går att nå mål.

Summering

Går det att göra till en konst att ta en motgång?

Självklart gör det det, följ tipsen i det här blogginlägget så kommer du över tid göra det till en konst att ta en motgång.

Funkar den här listan för andra tillfällen?

Ja, i stora drag fungerar det i medgång med. Vi kan alltid dra lärdomar och sätta andra mål för framtiden oavsett om något gått bra, vid medgång eller mindre bra, vid motgång.

Ska jag använda den här listan i alla lägen?

Listan avser motgångar i sammanhang kopplade till träning, nutrition, återhämtning och sömn. Tyngre ämnen såsom dödsfall, sjukdomsbesked eller andra förluster och motgångar tycker jag exempelvis psykologer, fysioterapeuter, läkare, psykoterapeuter eller annan sjukvård ska hantera ihop med dig.