Intervaller, stadig takt eller båda?

Intervaller, stadig takt eller båda

Intervaller och stadig takt är ett perfekt par där det gäller att hitta en balans som hjälper dig nå dina mål

Per

Intervaller är smart, utmanande och tidsbesparande!

Intensiva intervaller är allt som rubriken säger.

Smart

Tittar vi på vad forskning (bland annat i artikeln Three Minutes of All-Out Intermittent Exercise per Week Increases Skeletal Muscle Oxidative Capacity and Improves Cardiometabolic Health1) så säger den oss att vi kan få bra resultat på kort tid. 

Utmanande

Intervallträning handlar om att träna intensivt och vila aktivt under några omgångar. Nu kan intensivt vara lite olika förstås beroende på vem du är och din status. Intensivt för mig är när det närmar sig eller precis går förbi laktat-tröskeln, alltså när det börjar bränna lite här och var i kroppen. Den brännande känslan är inte farlig som sådan, även om det kan ge lite otäcka effekter som syreskuld och/eller mjölksyrechock. 

Tidsbesparande

Eftersom intervaller handlar om att pressa kroppen och egentligen lura den att den varit aktiv längre än den egentligen har varit så kan det bli en ordentlig tidsbesparing. Det finns exempel på hur ett högintensivt 10-minuterspass gett liknande effekt som ett 50 minuter pass där man tränade i stadig takt. Det är egentligen lite mer komplicerat än så och det kan vara bra att förstå att det är i vetenskapliga tester som de resultaten kommit fram. 

Träning i stadig takt är nödvändigt, också smart, långsiktigt och historiskt viktigt!

Nödvändigt

För att bli exempelvis en duktig cyklist eller roddare så behöver du även nöta in träningen i stadig takt för att vänja kroppen vid den typen av ansträngning. Kroppen är, som jag tror de flesta är bekanta med, oerhört duktig på att bli bra på det den får öva. Så, vill du vänja dig vid att cykla vättern runt eller ro 10.000 meter så kan det vara bra att öva på det nån gång för att alla systemen ska utvecklas i den riktningen. Nödvändigt.

Också smart

När du tränar i stadig takt så kan du även få in en mental del under själva träningspasset och sen efteråt kan du få uppleva nåt som kallas runners high (läs mer i artikeln New Brain Effects behind Runners High2)

Långsiktigt

Vad menar han nu tänker du kanske? All träning är väl långsiktig? Ja, det jag menar här är mer att det är viktigt för kroppen att göra nåt annat än intensiva intervaller, den älskar att göra både och.

Det är tillgängligare att träna i stadig takt än intervaller för nybörjare och det tränar dig både mentalt och fysiskt att hålla på en lite längre stund. 

Historiskt viktigt

Tittar vi på biologin hur den ser ut rent generellt så är vi samlare och jägare som är gjorda för att gå upp på morgonen, gå långa sträckor för att samla eller jaga, och sen röra oss längre sträckor för att ta oss hem och dela med oss av fångst eller det vi nu samlade in. 

Pröva båda sätten och hitta din egen metod

Jag tycker att du ska prova både sätten att träna och känna på skillnaderna i hur du påverkas både fysiskt och mentalt. 

Du kanske älskar intensiva intervaller, sådär hårt så det sprutar mjölksyra ur öronen. Eller så älskar du att ro, springa, cykla  under lång tid i ett stadigt tempo, där du kanske ligger på mjölksyratröskeln. 

Det enda som spelar roll är vad du själv känner funkar för dig. 

Salig blandning är bäst

Att blanda är det som jag upplever funkar bäst för en långsiktig hållbarhet i träningen.

Ibland kan det vara jätteskönt att ge sig ut och cykla en timma ooch ibland kan det vara skönt att köra intervaller på en airbike och svinga lite slängkulor.

Jag låter oftast dagsform och -humör avgöra och all motion och träning som faktiskt blir av är bra. 

Fotnot titelBeskrivning
1Three Minutes of All-Out Intermittent Exercise per Week Increases Skeletal Muscle Oxidative Capacity and Improves Cardiometabolic Healthhttps://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4218754/
2New Brain Effects behind Runners Highhttps://www.scientificamerican.com/article/new-brain-effects-behind-runner-s-high/