Se allt det vackra runt om dig, öppnar du dina sinnen kommer du se mer än du tror. Är du sedan här och nu i de stunderna kommer du känna en positiv effekt på din hälsa. Och du, det är helt ok med regniga dagar där alla känslor, humör och sinnesstämningar får plats.

Per, Styrketrappan

Fånga dagen

Även om det kan vara lite utmanande efter ett antal månader in i en pandemi som slagit undan benen på människor och hela samhällen så går det att fånga, om inte dagen, så ögonblick av att bara vara här och nu. Kalla det att meditera eller utöva medveten närvaro, det viktiga är att stanna upp och använda så många sinnen det bara går och ta in det som händer och reflektera på vilken positiv påverkan det har på dig. Just den här reflektionen är värdefull då det kan göra att du programmerar dig själv att hitta fler ögonblick eller dagar att fånga upp och det kan även hjälpa dig i att bli mer närvarande och uppmärksam.

Njut

Njut av stunden och allt dina sinnen säger dig om det du upplever. Ta in det du ser, hör, känner doften eller smaken av och njut av det

Visa tacksamhet

Var glad och tacksamhet för det du har, sprid den känslan till andra för att bygga och stärka relationer och även att att bygga mental styrka hos dig själv. Som professor och forskaren Robert Emmons skriver i artikeln Why gratitude is good så finns det fysiska (förbättrat immunförsvar och lägre blodtryck), mentala (mer optimistisk och ser glädje i saker) och sociala (mer hjälpsam och generös inställning) anledningar till att praktisera just den där enkla saken det innebär att vara tacksam.

Sammanfattning

Ökad lycka och livskvalitet samtidigt som du sänker din stress genom att fånga dagen, njuta och vara tacksam för den. Även om kan vara en avlägsen plats i livet så är det åtminstone värt att arbeta för att komma dit.

Sen ska jag för balansens skull i artikeln nämna att det kan bli för mycket av det goda med så ta det vackert och undvik att sträva efter att alltid vara i stunden, njuta och visa tacksamhet

Kom sen ihåg att alla känslor och sinnestämningar är ok så länge det finns en balans mellan positiva och negativa sådana. Blir det negativa oöverkomligt så tycker jag att du ska kontakta sjukvården för att få hjälp från läkare, psykolog eller psykoterapeut.