Det är kul med fysiologi, anatomi, mekanik, matematik, biologi och kemi så självklart behöver vi titta på hur man omvandlar Watt (över tid) till Joule och kalorier.

Per

Jag tycker det är intressant att vrida och vända på saker och ting. Med hjälp av lite kunskaper inom fysiologi och anatomi kan vi förstå kroppen och dyka in på djupet kring olika hävstänger, energiåtgång, kraftutveckling och så vidare.

I den här artikeln tänkte jag titta lite mer på energiåtgång med hjälp av grundläggande matematik (Hej Matematik) och närmevärden från forskningen. Om vi vet på ett ungefär hur många watt vi i snitt arbetat upp under en specifik tidsperiod så kan vi beräkna hur mycket Joule och kalorier vi gjort av med. Det hade varit ganska lätt om vi varit robotar, och vi är människor så vi kan få fram närmevärden/bra gissningar. För exakta siffror behöver du träna eller motionera i nåt av de lab där man faktiskt mäter energiåtgång.

Definitioner

Watt definieras som Joule över ett visst antal sekunder så 1 Watt/s är 1 Joule under 1 sekund och om du arbetar med belastningen 1 Watt under en timmas tid har du således förbrukat 3600 Joule/s

Joule definieras som Watt över ett visst antal sekunder så 1 Joule/s är 1 Watt under 1 sekund.

Kalorier definieras som den energi som går åt för att höja temperaturen på 1 gram vatten med 1 grad Celsius

Kilo-kalorier, 1000 kalorier, definieras som den energi som går åt för att höja temperaturen på 1 kilogram vatten med 1 grad Celsius, och den här kallas även mat-kalorier.

Energi går till annat än just träningen

Vår kropp är ganska slösaktig så om du tittar i Understanding efficiency of human muscular movement exemplifies integrative and translational physiology så kan du se där att mellan 20-30% av all energi vi gör av med är via muskelarbete och resten är annan förbränning som kroppen gör för att hålla igång resten av kroppen. du kan beräkna annan förbränning på Beräkna AMR och Beräkna BMR.

När du räknar ut hur mycket ett pass på roddmaskinen eller på träningscykeln kostat i Joule eller i kCal så behöver du således tänka på att ditt beräknade värde är 20-30% av totala energin som behövs för en verkligare värdering av ditt pass.

Varför behöver vi göra sådana här beräkningar?

För att vi ska kunna hitta en bra balans i det vi behöver, nu tänker jag för den som vill balansera energi-intag eller mat, få i oss gentemot det vi gör av med.

Exempelberäkning


Sammanfattning

Det jag vill säga med det här inlägget är att det finns en enkel matematisk värld och sen finns vi människor, biologiska och kemiska varelser som påverkas av fysik, matematik och slumpen.

Slumpen gör att vi borde ta värden vi får från olika träningsmaskiner med en nypa salt samtidigt som det är bra att veta på ett ungefär hur mycket energi som gick åt. Viktigt att veta är att vår verkningsgrad om vi tittar på energiåtgång är ganska låg, 20-30% av energin som går åt går till själva muskelarbetet och resten går till andra funktioner i kroppen.