Att andas i fyrkant, eller fyrkantsandning, är något som många av oss fått prova på genom åren för att få tillbaka en balans och hållbar hälsa. Jag har grävt lite mer i vetenskapen bakom detta.

Per, Styrketrappan
interior photography of opened window

Vad är fyrkantsandning?

Generellt

Fyrkantsandning/andas i fyrkant är en av teknik för att sakta ner andningen, för att därigenom lugna ner nervsystemet och minska stressnivåerna i kroppen, genom att följa nåt fyrkantigt i omgivningen och andas enligt mönstret ”sida 1 – inandning, sida två – håll andan, sida tre – utandning, sida fyra – håll andan, börja om”.

Enkelt förklarat, det som händer är att du tvingar kroppen att lugna ner sig både med utandningen som styr just den delen av nervsystemet och det faktum att du normaliserar syre-/koldioxidhalten något genom andhållningen.

Vetenskapligt stöd

Eftersom fyrkantsandning är en långsammare och djupare andning (nedåt-utåt i bröstet) så menar vetenskapen att det finns indikationer på att man kan minska stressnivåerna i kroppen 1 när du andas färre än 10 andetag per minut 2 genom manuell påverkan på nervsystemen i kroppen.

Det andra som påverkas är syre/koldioxid-balansen. När du är stressad så andas du ofta lite snabbare och ytligare än normalt och då ventilerar du inte in syre och ut koldioxid på rätt sätt. Fyrkantandning normaliserar nivåerna av syre och koldioxid skulle man kunna säga 4.

Vem behöver fyrkantsandning?

Du som då och då känner dig lite stressad och som i övrigt mår bra kan använda fyrkantsandning och stanna till en stund Tänk på att det kan finnas andra tekniker som du kanske behöver för att minska stress, det är ju svårt att hitta universallösningar som funkar för alla.

Navy seals, den amerikanska insatsstyrkan, använder fyrkantsandning under uppdrag 3 så tekniken att andas i fyrkant är använd av människor under stor press och stress. Kan vara värt att veta att tekniken är vältestad även i verkligheten.

Hur fyrkantandas man?

Jag har skrivit en steg-för-steg-guide som du hittar på Fyrkantsandning. Så lär dig andas i fyrkant så har du ett sätt att hjälpa dig själv i stressiga situationer.

1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5455070/
2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6137615/
3. https://www.inverse.com/article/56336-box-breathing
4. https://www.health.harvard.edu/mind-and-mood/relaxation-techniques-breath-control-helps-quell-errant-stress-response