Hoppa till innehåll

Tänk på procenten och promillen eller varannan vatten

I Drick alkohol med måtta skrev jag lite om alkohol som sådant och att det finns bättre saker att dricka för en hållbar hälsa. Här tittar jag lite mer på procenten, promillen och vad som händer med kroppen och förståndet. Och du, vatten är det bästa alternativet och näst efter det varannan vatten.

Per

Procent, alkoholvikt och promille

För att räkna ut promille och se vad som händer så kikar vi lite på hur man beräknar ren alkoholvikt. Alkoholvikt som är det man använder vid promilleberäkningar.

Volymprocent

I Sverige är det ganska enkelt eftersom vi anger procentsatserna som volym-procent. Så om du tar exempelvis vin och öl ser det ut så här.

  • 1 starköl på 330 milliliter med 5% alkoholhalt (eg volymprocent) så är 16.5 milliliter ren alkohol
  • 1 vinflaska på 750 milliliter med 13% alkoholhalt så är 97.5 milliliter ren alkohol

Alkoholvikt

För att få ut alkoholvikten behöver du multiplicera din volym ren alkohol med 0.789 eftersom en liter ren alkohol väger 0.789 kg 1  så i våra två exempel från tidigare med öl och vin får vi

  • Starkölen med 16.5 milliliter ren alkohol ger alkoholvikten 13 gram
  • Vinflaskan med 97.5 millilieter ren alkohol ger alkoholvikten 76.9 gram

Observera att ett standardglas innehåller 12 gram alkohol 2

Promille

När du dricker så beror promillehalten på hur mycket och snabbt du dricker. Vad du ätit, vikt, kön och ett antal parametrar som också påverkar. Teoretiska beräkningar bygger på snitt-personer och idealsiffror. Ta siffrorna med en nypa salt och undvik att ta beslut som du bygger på din beräknade promillehalt.

Så går det upp…

Alkoholen du dricker tas upp i hela kroppen 6, räknat på hur hur hydrerade vi är. 50-80% av kroppen består av vätska, beroende av kön och ålder och så vidare så det är vad alkoholen fördelas på om den tar sig vidare från magsäcken 8.

Även om det är avsevärt mer komplicerat så går det att göra en principberäkningblir en enkel beräkning som ser ut nåt sånt här: promille = alkoholvikt (gr) / kroppsvätskevikt (gr) där kroppsvätskevikt = kroppsvikt (gr) * andel vätska(%) så för en man som väger 80 kg med en andel vätska på 70% och och som druckit en burk starköl enligt exempel längre upp får vi promille = 13gr / 56.000 gr = 0,00023 = 0,23.

Det kan vara lätt att tro att eftersom man pratar om hur mycket alkohol som finns i blodet att det är slutstationen för all alkohol vilket är fel, en del förbränns, mycket sprids i hela kroppen och en bråkdel hamnar i blodet.

…och så går det ner

För att räkna ut hur snabbt promille sjunkit till ”bra” nivåer kan du ta din promillenivå och dividera den med 0.15(promille per timma i en snittbefolkning) för att få antal timmar 4. Vill du vara på den säkra sidan kan du använda 0.10 (tycker du ska använda den siffran 7 ) och tror du att du har en hög förbränning kan du använda 0.25 för att se den kortaste teoretiska tiden för att alkoholen ska ha gått ur kroppen.

Vi är alla olika så det skulle kunna se ut så här

Vi fungerar olika, dricker i olika takt så promillekurvan kommer gå lite upp och lite ner. Beroende på hur du håller dig till varannan vatten och att sluta innan det blir för roligt spelar också in. Nåt sånt här skulle det kunna se ut:

Nerförsluten är de tillfällen när du inte dricker mer och uppför är när du fyller på.

Alkohol och träning

Det finns två perspektiv här, tränings inverkan på alkoholintag och vice versa. Träning som sådan används mer och mer som ett sätt att minska alkoholintag, är något man sett i flertalet studier sista åren 16 där visar att både alkohol och träning triggar olika belöningssystem så viljan eller kanske snarare behovet att dricka när man tränar minskar i vissa grupper. Mer forskning är föreslagen ska tilläggas.

Andra perspektivet med alkoholintags inverkan på träning är nåt som undersökts en hel del genom åren där de flesta är överens om att alkohol är skadligt för oss 18. Alkohol som är kvar i kroppen under 19 eller efter 20 träning sänker förmågan generellt, återhämtningen blir något sämre och sömnen blir sämre 22.

Räkna själv

Här kan du se ett simulerat värde som är enbart teoretisk, eftersom hänsyn till tid, mående och så vidare tagits bort.


Det är alltid ditt beslut, drick om du vill och avstå om du vill!

Jag hoppas att argumenten under Varför går vi igenom det här med alkohol igen? gått in nu. Oavsett vad du väljer så är det aldrig smart att dricka i närheten av ett träningspass. Det är aldrig smart att använda alkohol som avslappningsmedel efter en jobbig dag. Det är aldrig smart att dricka nära läggdags.

Jag kan själv tycka att ett glas vin eller öl till maten en helgkväll kan förgylla måltiden och dricker vatten när jag är törstig som sig bör 21.

1. https://sv.wikipedia.org/wiki/Viktprocent
2. https://ljungsjoberg.se/nyheter/hur-mycket-kan-man-dricka/
4. https://www.netdoktor.se/psykiatri/missbruk-beroende/sjukdomar/alkoholpromille-berakning/
6. https://www.internetmedicin.se/behandlingsoversikter/intoxikation/intoxikation-alkohol/
7. https://www.omsystembolaget.se/folkhalsa/kropp-och-halsa/bruk-och-beroende/alkoholforbranning/
8. https://www.netdoktor.se/psykiatri/missbruk-beroende/sjukdomar/alkoholpromille-berakning/
16. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4629692/
18. https://www.omsystembolaget.se/folkhalsa/kropp-och-halsa/bruk-och-beroende/hjalp-och-stod/ofarligt-drickande/
19. https://www.omsystembolaget.se/folkhalsa/kropp-och-halsa/halsa/alkohol-och-traning/
20. https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0088384
21. https://ki.se/forskning/sluta-klunka-du-dricker-inte-for-lite-vatten
22. https://www.iq.se/fakta-om-alkohol/alkohol-och-somn/
Etiketter:
Dela gärna inlägget vidare, tack!