Hoppa till innehåll

Hitta ditt bästa rörelseomfång!

Genom att använda hela ditt rörelseomfång kan du förbättra din hållbara hälsa!

Per

Vad är rörelseomfång?

Rörelseomfång är hur mycket dina leder låter kroppen röra sig. Detta i de olika riktningarna som leden borde kunna röra sig i. Sen finns självklart andra saker som styr rörelseomfång såsom muskler, senor och hud.  1 

Det går att förbättra din mobilitet

Under förutsättning att du känner dig stel går det att arbeta med din mobilitet genom exempelvis stretching/töjning och rörlighetsträning. Det finns en hel del forskning bakom med mycket mer detaljer (exempelvis på  2) så det här är för att lyfta lite på locket.

Stretching och töjning

Självklar egentligen, och något som många missar rent generellt och sen pågår diskussioner hur nödvändigt det är. Ska du bli mer mobil och rörlig är det ett utmärkt verktyg för att nå lite längre i dina rörelseutslag.

Träning för smidighet

Ett sätt att få in en progression i olika rörelser och övningar för att nå ett större rörelseutslag och öka din rörlighet. Kan vara att kunna gå från att sätta sig på en stol till att nån månad senare kunna gå ner på huk, allt beroende på dina förutsättningar förstås.

Jag kan hjälpa dig nå ditt fulla rörelseomfång

Med tester och mätningar 4  kan vi hitta ditt utgångsläge och med olika övningar och en hel del tålamod kan vi tillsammans hitta ditt fulla, eller kanske snarare bästa, rörelseomfång (det finns referensvärden förstås 3)  för att du ska kunna leva ett så bra liv som möjligt samtidigt som du kan prestera i de fall du vill göra det.

Skicka ett mejl till per@styrketrappan.se för en diskussion kring vad jag kan göra inom personlig träning för dig!

1. https://www.physio-pedia.com/Range_of_Motion
2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8067745/
3. https://www.cdc.gov/ncbddd/jointrom/index.html
4. http://www.fyss.se/wp-content/uploads/2017/09/FYSS-kapitel_Bedoma_och_utvardera-FA_FINAL_2016-12.pdf