Hoppa till innehåll

Gör en sak nu och lyckas bättre

Sluta använda ”sen”, ”senare” eller ”när allt lugnat ner sig” när hälsan kommer på tal. Hitta din motivation och prioritera att göra bra saker oavsett om det handlar om fysisk aktivitet, mat eller bli snällare mot dig själv och andra.

Per

Sluta skjut på förändringar och börja nu!

I artikeln Gör förändringen nu! skriver jag lite om att göra en sak nu, ta en liten sak och bara gör. Hitta din sak, jag är säker på att du har den liggande nånstans i minnet, och gör den direkt. Livsomvälvande förändringar går att göra stegvis eftersom de annars har en förmåga att rinna ut i sanden, detsamma gäller med orealistiska eller åtminstone tuffa mål typ att gå ner extremt mycket på kort tid, få magrutor inom att par månader eller bara äta vegetarisk kost.

Hjälp på vägen – Det handlar om prioritering och att fundera på motivationen

black and white striped throw pillows on brown wooden armchair

Prioritering

Det enklaste sättet för att prioritera är genom att ta din lista på saker som du vill förändra för din hälsa och fundera på tre saker:

  1. Hur viktigt är detta för mig? Ju viktigare nånting känns, desto större chans att det blir av. Sen kan ju självklart situationen uppstå där flera saker blir lika viktiga, och då får du helt enkelt ändra din inställning så att det blir en sak som är viktigast.
  2. Kan jag få in det i min vardag? Får du in det i din vardag innebär det att ”störningar” på annat i livet blir färre och då blir det lättare för en eventuell familj att stötta dig i det du gör med.
  3. Får jag stöd av familjen? Du som får stöd, oavsett vad det gör, ökar dina möjligheter att faktiskt nå målen.

Motivation

Ska du göra något nu direkt så tror jag att du kommer behöva känna motivation, så här är två frågor du kan ställa dig för att hitta din motivation:

  • Fundera på vad som väcker din inre drivkraft, vad är det som gör dig lite fokuserad och till och med lycklig när du tänker på att göra det? Hittar du en drivkraft så hittar du uthållighet för att gå hela vägen, är du lite lycklig under tiden så kan det bli en motivation i sig.
  • Vad är du intresserad av att göra. vad kan du styra över och vad är dina behov? Om du fördjupar ett intresse, där du styr över dig själv, samtidigt det täcker något av dina behov så kan du ha hittat något som motiverar dig.

Vi är olika som människor och ovanstående frågor är generella så du kan behöva ställa helt andra frågor för att hitta din motivation.

Hur tänker du nu, vad funkar för dig? Kommentera gärna nedan!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.