Motståndsandning med läpparna

Förhandsgranska

Vi bär alltid med oss våra läppar, så ta chansen då och då att använda motståndsandning för att sänka antal andetag per minut, öka lungvolymen något och öppnar upp luftvägarna.

Per, Styrketrappan

Utförande

Tid som behövs: 1 minut.

Denna kallas sluten läppandning eller ”lukta på blomman och blås ut ljuset”

  1. Andas in genom näsan

    Stängd mun
    Andas djupt

  2. Andas ut genom munnen

    Pressa ihop läpparna något och ”pys” ut luften

Vanliga frågor

Vad är motståndsandning med läpparna?

En teknik för att utan utrustning andas ut med högre tryck där det högre trycket används på olika sätt.

Vad är motståndsandning med läpparna bra för?

Som exempel så kan det:
öka trycket i lungan.
öppna upp luftvägarna.
leda till sänkt andningsfrekvens.
underlätta sekretmoblisering. 

Vilken utrustning behövs för att utföra motståndsandning med läpparna?

Ingen.

Vilka kompletterande övningar kan man göra för att bli bättre på motståndsandning med läpparna?

För att ge en bättre effekt kan man sitta eller stå upp med armarna bakom ryggen, ställningar som gör att bröstkorgen öppnas upp och att andningsmuskulaturen används bättre.

Finns det några tips för att utföra motståndsandning med läpparna säkert?

Prata med din läkare eller fysioterapeut om du har ett sjukdomstillstånd som påverkar eller påverk av andningsapparaten
Prova ett par andetag första gångerna och se hur det känns
Ligg ner första gångerna och se hur det känns

Tillbaka till:Motståndsandning