Övning, övning och åter övning. För att nå resultat så behöver teknik övas in, belastning, hastighet och intensitet behöver ökas successivt. Är du lite modern så ska du självklart lägga på lite medveten närvaro med, och är det så säkert att allt blir bättre? Inte säkert.

Per, Styrketrappan

Tänk dig då att du tränat i flera år, analyserat och förbättrat till fulländning och så vill du även vara medvetet närvarande eftersom din mentala tränare sagt att det är bra (och egentligen en naturlig utveckling på det rent fysiska) och så visar det sig att du faktiskt börjar prestera sämre paradoxalt nog. Det finns lite anledningar till att det kan bli så.

Övning ger färdighet

Jag är säker på att de allra flesta vet att det behövs mycket träning och övning för att prestera i en idrott. Det är inga konstigheter, det behövs ett antal timmar på löparbanan, i simbassängen, i skogen, på cykeln, under skivstången, med fotbollen eller pucken eller vad det nu må vara för att bli duktig och prestera på hög nivå.

Medveten närvaro är bra

Att vara närvarande i det du gör är bra, ingen protesterar om det i dagens samhälle. Det är ett bra sätt att hålla sin mentala hälsa i schack som du kan läsa om på Passiv och aktiv återhämtning.

Sen kan du vara medvetet närvarande i din sportutövning med, bara vara där och då och känna tekniken, hastigheten, kroppen, omgivningen. Det är här det trickiga börjar

Helheten blir inte alltid större än summan av delarna

Det är när saker sätts ihop som det kan bli lite paradoxer och allmänt trickigt. Här har du lagt 10.000 timmar på att fullända din teknik, hastighet, dina vinklar och så är du medvetet närvarande och helt plötsligt börjar du bete dig mer som en robot där flytet i rörelserna uteblir, allting kan gå lite hackigt. Det är för att du, när du börjar fundera på rörelser som du övat in i kroppens nerv, rörelse och muskel-apparat så de går på automatik faktiskt kan sluta gå med automatik och du börjar styra dem omedvetet. Många idrottsutövare pratar om att när de börjar tänka för mycket så går saker åt fel håll och det är precis det som kan hända när du försöker vara fullt närvarande.

Sammanfattning

Lagom är bäst verkar faktiskt fortsätta stämma så öva och träna på och lita på att din kropp kommer att ge resultat både med och utan medveten närvaro. Ta fram den medvetna närvaron i de fall där du först och främst ska analysera.

Vad är dina tankar om detta?