Säkerhet och mod för tunga vikter och högt motstånd

Säkerhet och mod för tunga vikter

Det är inte svårt att lyfta tungt, det är bara att ta i utav bara helsike! Mycket träning är självklart, säkerhet och mod behövs med.

Per

Många vill lyfta tyngre, jag är en av dem. En självklar ingrediens är träning, träning, träning, lite återhämtning och nutrition på det och sen mer träning. Det finns en uppsjö av träningsprogram för att bli starkare, Styrkelabbet är väl de som är bland de bästa på styrkeökningsprogram tycker jag. Självklart kan du hitta principer och enklare program på vår sajt med under Hjälpredor och Pass och kurser, material fylls på löpande.

Jag tänkte fokusera lite mer på områdena säker träning och mod under träning

Säker träning kan vara flera saker

Jag tycker du ska träna med säker utrustning och med ett säkert utförande för att känna dig säker nog att lyfta tungt.

Säker utrustning

Ska vara hel och ren och gärna av ett känt märke såsom Eleiko, Cybex, Assault Fitness, Concept , Rogue Fitness. Några (er)kända märken, i min mening, som erbjuder hållbar utrustning, garantier och service.

Har du bra utrustning är det dels ett bekymmer mindre i faktumet att grejerna är hållbara och sen får du högst troligt utrustning som beter sig lika varje gång så det blir helt och hållet du själv som avgör vad som är bra respektive mindre bra utförande och resultat.

Säkert utförande

Det finns alltid rätt sätt och fel sätt att utföra en övning. Rätt sätt är att följa instruktionen, tänka på att säkert utförande innebär att

  • tänka på egna säkerheten och undvika skador på sig själv
  • tänka på andras säkerhet och undvika skador på dem
  • tänka på utrustningen och undvika skador på den
  • ha ett motstånd eller en vikt som är hanterbar.

Maxningar, försök på 1RM, i styrkesporter blir lite i gråzon då det är på en nivå som är rejält utmanande. Här är det viktigt att tänka på att utnyttja de säkerhetsnät som finns, kan vara passare eller att utföra en övning i ett power rack eller med yttre säkerhet

Mod behövs för att nå nästa nivå

Mod att utmana dig själv

Då och då och beroende på hur du följer principerna specificitet, progression, duration, regelbundenhet, restitution och periodisering är det bra att få en statuskontroll hur du ligger till i din utveckling. Så ha modet att utmana dig själv och gå utanför komfortzonen. Vem vet, du kan ju ha utvecklats mer än du tror?

Mod att släppa på

Det gäller, beroende på vad du ska göra förstås, att våga släppa på i vetskap att det kommer gå för att säkerhetsarrangemang är på plats och att tekniken sig sitter med bra rörelsemönster.

Ett exempel är bänkpress där du släpper stången snabbt mot bröstet, kontrollerat så att du undviker fritt fall självfallet. Du vill fortfarande ha hela revben efter träningen. En del för ner stången sakta, vilket såklart kan vara bra om det är vad du vill träna. Det jag menar här är de tyngre lyften där dina snabba muskler tröttnar snabbt så att du vill använda den energin i press-rörelsen.

Sammanfattning

Du kan träna hur mycket som helst, det som behövs utöver det är en trygghet både i dig själv och med miljön (andra personer och utrustningen) så att du får mod att släppa på i vetskapen att du orkar och att om det inte är dags den här gången finns det ett säkerhetsarrangemang runt om som hjälper dig.

Om det är något du ska ta med dig från det här inlägget är det:

  • Träna tillsammans med andra, båda seniora och utbildade inom den sporten du utövar, för att lära dig säker teknik.
  • Träna med hel och ren utrustning från kända och rekommenderade tillverkare.
  • Våga släppa på!

nv-author-image

Per Olsson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *