Hoppa till innehåll

Stretcha eller inte?

Det känns bättre efteråt… Att torka diskbänken efter matlagning ger lika stor effekt på maten som stretching efter träning ger på effekten.

Per
Nike #just do it text

Bara gör det!

En del saker är endera sköna eller praktiska att göra efter en aktivitet. Diska upp och torka av diskbänken efter matlagning är praktiskt och stretching efter ett träningspass är skönt. Det är helt klart en del av återhämtningen (läs mer om Passiv och aktiv återhämtning) och avslappningen efter åt.

black flat screen computer monitor

Stretching mer för helhetsupplevelsen av träning

Det finns mycket forskning hur man ska höja effekten och snabba upp återhämtningen efter ett träningspass, där det på senare år gjorts sammanställningar på vetenskap  1. Det man ser är att kopplingen är svag mellan stretching och en bättre effekt eller återhämtning efter träning 2 & 3 

Det man kan säga däremot är att det är skönt och förbättrar den generella smidigheten, vilket förhöjer upplevelsen av träningspass  1.

Do What You Love text

Stretcha eller inte?

Om du vill bli smidigare, stretcha. Tycker du det känns skönt, stretcha.

1. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34025459/
2. https://www.scienceforsport.com/post-exercise-stretching
3. https://www.gih.se/Nyheter/20181/GIH-forskare-uttalar-sig-om-traningmyter/
Etiketter:
Dela gärna inlägget vidare, tack!