Golv-trippel – björngång

Var lite lekfull, lär av barn eller ta kontakt med din barnsliga sida, och agera ett fyrbent djur. Det är jättebra träning både för musklerna i bröst, rygg, axlar, armar och bål såväl som koordination när du ska ta dig framåt, bakåt eller snurra.

Per, Styrketrappan

Tid som behövs: 5 minuter.

Få ihop så många steg som möjligt, och maximalt 30 under tiden du har.

  1. Ställ dig på alla fyra

    Händerna och knäna/fötterna(beroende på vad du orkar)

  2. Ta ett par steg framåt

    Håll tungan rätt i mun och ta dig framåt på alla fyra

  3. Ta ett par steg bakåt

    Fortsätt hålla tungan på rätt plats och ta dig bakåt

  4. Snurra ett varv medurs

    Genom att fortsätta ta steg med alla fyra ”benen”, snurra ett varv medurs

  5. Snurra ett varv moturs

    Avsluta setet med att ta steg för att snurra ett varv moturs

  6. Börja om

    Till du nått maxtiden eller 30 repetitioner

Vanliga frågor

Vad är björngång?

Egentligen det en del barn gör, och björnar såklart, när de börjar krypa.

Vilka muskler är björngång främst bra för?

Mage, höfter, rygg, axlar, lår och rumpa

Vilken utrustning behövs för att utföra björngång?

Ingen.

Vilka kompletterande övningar kan man göra för att bli bättre på björngång?

Omvänd björngång

Finns det några tips för att utföra björngång säkert?

Var närvarande i hur det känns i kroppen så att du avbryter direkt om det börjar göra ont i handleder eller axlar framförallt
Håll koll på omgivningen, så att du undviker att krocka med något/någon

Tillbaka till:Golv-trippel

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *