Golv-trippel – omvänd björngång

You must first complete Golv-trippel – björngång before viewing this Lesson

Fortsätt var lekfull, lär av barn eller ta kontakt med din barnsliga sida, och agera ett fyrbent djur. Det är jättebra träning både för musklerna i bröst, rygg, axlar, armar och bål såväl som koordination när du ska ta dig framåt, bakåt eller snurra. Den här omvända varianten är mer utmanande så tänk på att vara närvarande i hur det känns i kroppen.

Per, Styrketrappan

Tid som behövs: 5 minuter.

Få ihop så många steg som möjligt, och maximalt 30 under tiden du har.

  1. Ställ dig på alla fyra, med ryggen neråt

    Händerna och fötterna i golvet

  2. Ta ett par steg framåt

    Håll tungan rätt i mun och ta dig framåt på alla fyra

  3. Ta ett par steg bakåt

    Fortsätt hålla tungan på rätt plats och ta dig bakåt

  4. Snurra ett varv medurs

    Genom att fortsätta ta steg med alla fyra ”benen”, snurra ett varv medurs

  5. Snurra ett varv moturs

    Avsluta setet med att ta steg för att snurra ett varv moturs

  6. Börja om

    Till du nått maxtiden eller 30 repetitioner

Vanliga frågor

Vad är omvänd björngång?

Likande björngång fast med ryggen neråt.

Vilka muskler är omvänd björngång främst bra för?

Mage, höfter, rygg, axlar, lår och rumpa

Vilken utrustning behövs för att utföra omvänd björngång?

Ingen.

Vilka kompletterande övningar kan man göra för att bli bättre på omvänd björngång?

Björngång

Finns det några tips för att utföra omvänd björngång säkert?

Var närvarande i hur det känns i kroppen så att du avbryter direkt om det börjar göra ont i handleder eller axlar framförallt
Håll koll på omgivningen, så att du undviker att krocka med något/någon

Tillbaka till:Golv-trippel

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *