Hejsan, hoppsan, fallerallera
När julen kommer ska varenda unge vara vara gla
Hejsan, hoppsan, fallerallera
När julen kommer ska varenda unge vara vara gla

Mössens julafton, Alf Prøysen

Ett inlägg med lite högt och lågt, utan att för den skull vara en pekpinne. För en god jul och gott nytt år.

Dags för återhämtning och samvaro

Jul och nyår är en perfekt tid för återhämtning och samvaro. Många har jobbat hårt, slitit med studier, arbete, arbetssökande eller sjukskrivning. Detta för att få ihop ett fungerande liv och en fungerande familjesituation. Många jobbar hårt för att göra just julen till en perfekt högtid. Här kanske alla kan ställa sig frågan om allt måste vara så perfekt så det blir ett stressmoment? Låt oss hjälpas åt och dela bördorna så alla får glömma krav och måsten och bara vara för en stund. Sov ut i de fall det går, överraska alla med att sova en stund på sofflocket.

Viktigt att komma ihåg att vi behöver ta oss tid till reflektion och återhämtning resten av året med. Allt för att få en hållbar hälsa.

Reflektion och eftertanke

Långhelgen är en perfekt tid för reflektion om vad som gått bra senaste året, även vad som betyder något. Det som gått bra går säkert att ta med in i nästa år för att bygga vidare på? Det som verkligen betyder något, skänk det lite eftertanke och ta med det också in i nästa år. Bra erfarenheter och det viktiga i livet är byggstenar för en god och hållbar fysisk, psykisk och social hälsa.

Det finns situationer där det blir utmanande att reflektera över vad som gått bra. I de fallen spelar familj, vänner och samhället en viktig roll som stöd.

Mat och dryck i överflöd

Vi äter och dricker mycket under långhelger, något som i sig kan skapa stress och ångest. Stress hos både oss själva och våra medmänniskor, och i vissa fall en ångest. Hur full mamma eller pappa ska bli eller vad vågen och/eller måttbandet kommer säga efter helgerna. Enklaste, och i viss mån mest utmanande, är att både dricka och äta med måtta.

Enklaste för att man själv styr vad som ska in i munnen. Mest utmanande för att missbruk av mat eller dryck påverkas av vår kemi, biologi och kultur.

Tänk på att undvika stigmatisering, det är redan en nog så stressande situation för många. Ställ fram måttligt mycket på bordet eller i godisskålarna och gör inte så stor sak av det . Finns det en oro för alkoholintag så går det alltid att ha en vit jul vilket alla överlever.

Kom ihåg och reflektera över att det finns de som har problem att hantera sin situation med mat och alkohol/droger. Detta utan en fungerande familjesituation eller på grund av utanförskap.

Familjehögtid och en barnens högtid

Många säger att det är en barnens högtid vi går in i. Vi vuxna behöver tänka på detta och stå tillbaka med festligheterna (e.g. alkoholen) ibland. Skapa en trygg och rolig miljö för de små. Vi kan skänka en tanke, och överskott till exempelvis BRIS eller Stadsmissionen, till de människor som är i utanförskap.

Låt oss alla se till att skapa den mest kärleksfyllda långhelgen för oss själva, vår familj och samhället i stort.

Sammanfattning
  • Drick med måtta om det ens behöver vara ett inslag. Tänk på att det kanske finns en omgivning som vill ha eller behöver en så berusningsfri helg som möjligt.
  • Ta en tur ut för lite rörelse, det väger upp eventuellt julgodis/-mat och humöret hålls uppe.
  • Ändra ditt egna beteende och visa tilltro att andra ändrar sitt beteende. Tvinga aldrig någon att ändra sig, förändring kommer inifrån.
  • Ta hand om dig själv och andra, var lite extra kärleksfull och tolerant.

Återigen, God Jul och Gott Nytt År!

Etiketter: