Ju mer vi ä’ tillsammans, ju gladare vi bli

Ernst Rolf

Många har skrivit genom åren och föreläst om olika sätt att höja sannolikheten för att lyckas, självklart vill vi påminna om ett par av de klokheterna.

En av de enskilt viktigaste faktorerna, oavsett om det är livsstilsförändringar för en bättre hälsa eller om det är träningsförändringar för att nå bättre resultat är att man gör det tillsammans med någon eller några. Sen finns såklart faktorer som exempelvis ”ha en plan”, ”sätt upp mål”, ”ta förändringarna i små steg”, och de kommer vi diskutera någon gång framåt.

Varför ska man göra livstilsförändringar ihop med andra?

För att vi alla kan hjälpa varandra när man har en mindre bra dag till exempel, då kan det vara skönt att få lite pepp och stöd från någon. I både med- och motgång kan det vara skönt att ha den här kompisen, partnern eller gruppen. Att dela tankar med och uppmuntran fungerar precis lika bra att ge åt båda håll.

En så enkel sak som att göra en förändring med kost eller träning. Självklart så bör man ha med sin familj på en liknande förändring om det går. Det är är även smidigare att göra en måltid till alla än en vardera. Till sist är det bra mycket enklare att få till den extra kvällspromenaden om man har nån att prata med under tiden.

Ett lysande exempel, utan att lägga en vidare värdering i metoden som sådan, på att nå framgång tillsammans i stor skala är Viktväktarna, läs mer här https://www.viktvaktarna.se/se/var-medlemmar-se-hur-andra-lyckats

Klart att resultaten kan bli bättre om träningen genomförs tillsammans med någon

Att ha en tränare eller träningspartner som hjälper till med träningsprogram, stöttar och coachar vid lite mer utmanande träning kan vara skillnaden mellan personbästa och ett avbrutet träningspass.

Att träna själv är bättre än att undvika träning, och att träna ihop med andra kan göra kvalitén av passen så mycket högre eftersom det då finns med nån som kan peppa och stötta när den där lilla extra växeln ska läggas i. Du kan ju även vara den som ger stöd och passar åt andra under tunga pass.

Här kan du läsa mer om anledningar till att det är bra att göra saker tillsammans: http://www.fyss.se/wp-content/uploads/2018/02/3.-Fr%C3%A4mja-fysisk-aktivitet1.pdf

Sammanfattning

  • Involvera och informera familj, vänner, arbetskamrater så kommer det finnas personer som stöttar och peppar på resan.
  • Träna ihop med andra för att få ut det mesta av passet.
  • Hantera sociala hälsan om du känner dig ensam och kom ihåg att tillsammans även kan vara via epost, sociala medier, telefon, videokonferens utöver att träffas rent fysiskt.
  • Uppmuntra goda beteenden hos andra och tillsammans med andra så sätts stora krafter i rörelse både hos dig själv och omgivningen.

Vill du diskutera mer, kontakta oss!