Det finns inget bättre än uppmuntran från en god vän

Katharine Butler Hathaway

Att uppmuntra det goda är ett starkt verktyg i att komma ihåg det man själv och andra gjort bra inom träning, nutrition eller återhämtning. Det kan i viss mån även stärka självkänsla, självförtroende och självbild.

Det mindre goda kommer finnas kvar i någon form så förhåll dig till. Detta utan att förminska, nonchalera eller älta om det. Arbeta med utmaningarna och var nöjd med att det är vad det är. Så länge det inte är skadligt för någon så kan de få finnas där.

Uppmuntra goda beteenden

Det goda i det här sammanhanget är något som hjälper dig eller din omgivning att nå en hållbar hälsa.

Hur gör man då för att uppmuntra det goda? Här är tre bra förslag

  1. Tacksamhet för små och stora saker – en så enkel sak som att säga tack om nån frågar hur du mår. Eller för den delen var tacksam för den där extra grönsaken du la på tallriken. Trappan du tog istället för hiss eller de extra andetagen du tog när du var lite upprörd är fler exempel. Fundera lite så kommer du hitta mycket att vara tacksam för.
  2. Stimulera det du vill bibehålla – märker du något hos dig själv, och hos andra, som du ser är bra för en hållbar hälsa? Stort som smått, kommunicera om det, till spegelbilden eller nån när och kär.
  3. Uppmuntra utan förbehåll – det räcker att säga ”bra gjort”. Tillägg som ”fortsätt med det” är onödiga för det kan sätta press istället.

Förhåll dig till det mindre goda

Förhåll dig till dina och omgivningens mindre goda beteenden. Som skrivet ovan kommer det alltid att finnas beteenden hos dig själv och andra som är mindre bra för din eller deras hälsa eller möjligheter att nå en hållbar hälsa. Var hela tiden medveten om att detta finns där nånstans och undvik att lägga mycket energi på det.

Det finns såklart mindre bra beteenden som behöver professionel assistans med terapier av olika slag. Jag tänker mer på de smågrejer såsom att vakna upp på morgonen med vetskapen att morgonhumöret är svajigt innan första koppen kaffe, då du kanske ska vänta med att vara social? Eller godisbitarna som alltid slinker med i kassan på Coop/Ica/Willys/Lidl trots att du vet att ditt blodsocker visar att du är farligt nära gränsen för diabetes.

Fundera lite på vilka mindre goda beteenden du har, förhåll dig till dem och arbeta med dem en och en. Det kommer bli ett bra resultat i slutändan

Sammanfattning

  • Uppmuntra stort som smått, så länge du tror på att det är bra för en hållbar hälsa.
  • Förhåll dig till det som funkar mindre bra och ta professionell hjälp om det blir oöverstigligt
  • Ta medvetna steg med de saker du kan och vill arbeta med själv av dina mindre goda beteenden.

Vill du diskutera mer, kontakta oss gärna!