Jag tycker att träning ska vara tillgänglig, därför skrev jag artiklarna Spetsa till din hemmaträning med hushållsredskap och Spetsa till din hemmaträning med litteraturen. Vill du bygga ut ditt hemmagym med lite ”riktiga” träningsprylar ska du läsa vidare!

Per, styrketrappan

Det finns ett par tre saker du kan köpa, saker som är billiga, lätta att ta med om du är på resande fot och de kan göra din funktionella träning ännu lite effektivare och roligare.

Gummiband

Ett alla tiders träningsredskap

Sätt dem runt benen som på bilden, för att göra benspark bakåt. Du kan även dra gummibandet upp ovanför knäna för att träna på att hålla ut knäna när du kommer en bit neråt i en knäböj. Gummiband finns i alla möjliga längder och motstånd så prova lite i butiken vad som passar för dig.

Bollar

Träna koordination, handstyrka och återhämta trötta och stela muskler

Lär dig jonglera, det går att börja med en boll som du bara kastar upp och tar emot med en hand eller kastar mellan händerna, för att träna balans och koordination. Sen när du jonglerat ett tag kan du sätta dig och känna och klämma på bollen för att träna upp lite styrka i händerna. Sist kan du massera dig själv, det är riktigt skönt som exempel att ställa sig med ryggen nära väggen och lägga bollen mellan dig och väggen och sen massera dig genom att röra dig sidledes och även upp och ner.

Träningsmatta

Slipp ont i knäna eller handlederna när du tränar och stå, sitt och ligg skönt när du stretchar

Det kan vara lite jobbigt att göra kissande hunden, armhävningar på knäna eller situps på ett hårt golv så jag tycker absolut att en gummimatta/yogamatta är ett bra-att-ha-redskap. Stretching, liggande eller stående blir bättre då du kan slappna av på ett mjukt underlag som även ger dig bra fäste om du står i en ställning där du kan glida iväg för långt i positionen. Skaffa en yogamatta/gummimatta så blir träningen och avslappningen lite behagligare.

Sammanfattning

Ett hemmagym, som även är mobilt för dig på resande fot. Det ger dej ännu lite mer möjligheter att faktiskt träna en stund.