Spetsa till din hemmaträning med…hemmet…

Spetsa till din hemmaträning med hemmet

Anpassa dig efter omvärlden istället för tvärtom så har du ett hemmagym där du minst anar det. Det handlar om att vara kreativ och lekfull och bestämma sig att det finns möjligheter till rörelse på många ställen i vårt hem.

Per, styrketrappan

Vi är anpassningsbara, utnyttja det

Människokroppen är gjord för arbete som du kan läsa i analysen Health benefits of physical activity: the evidence1 där man tittat på Kanadensiska medborgare och kopplingen mellan fysisk aktivitet och hur risken minskar för ett antal olika sjukdomar. Tittar du på WHO senaste uppdatering av hur mycket fysisk aktivitet vi behöver så kommer du kunna läsa där att vi (vuxna över 17 år) behöver 150-300 minuter aktivitet i veckan där pulsen går upp OCH vi behöver belastningsträning (eg styrketräning) två gånger i veckan OCH vi behöver undvika stillasittande i vardagen.

Vi är en fantastisk varelse, som klarar av att röra oss i olika dimensioner (framåt, bakåt och så vidare), vi kan göra saker lågintensivt och högintensivt och vi klarar olika typer av belastningar (dragande, pressande och så vidare) så ge din kropp det den behöver

Bra träningsredskap i hemmet

Press- och drag-övningar

Dörrkarmen/garderoben lämpar sig väl för excentrisk, koncentrisk och isometrisk träning

Oavsett hur och vad du tänker träna kan du utföra de flesta övningar på olika sätt

  • Excentrisk – när du bromsar i en rörelse. Här är du uppåt 150% starkare än när du ska arbeta koncentriskt
  • Koncentrisk – när du accelererar, pressa dig upp i en armhävning eller dra något mot dig som två exempel)
  • Isometrisk – när du är still under belastning, plankan är ett välkänt exempel på detta

Balans, knäböj och armar-uppåt-sträck

Funktionell träning får vardagen att funka

Eller är det tvärtom, vår anpassning till omgivningen gör att vardagen skapar vår funktionella träning? Oavsett så tycker jag att om du ska prestera, vill må bra eller tränar av estetiska skäl så bör du absolut träna olika saker och vad kan väl vara bättre än att förena nytta med nöje i köket.

Träna medan du lagar mat enligt Månadens utmaning mars 2021 skulle man kunna säga.

Städa och träna

Bort med dammet med styrketränande städning är dubbelt bra för hälsan

Precis som jag skriver ovan så är damm sådär för vår andning, då det kan innehålla kvalster och annat som kan ställa besvär i långa loppet. Kan du då slå två flugor i en smäll och få bort dammet samtidigt som du får upp pulsen så är det såklart bra i längden för dig.

Styrketrappans favoritredskap för en effektivare träning

Helkroppsträning för bra kroppskännedom

Det går såklart att göra träning med kroppen jobbig, men det viktigaste är först och främst att träna hela kroppen så att den blir både rörlig och mångsidig så att du känner din egen kropp vad gäller styrkor, balans och utvecklingsmöjligheter.

Sammanfattning

Att träna i hemmet är ett bra komplement eller alternativ när det helt enkelt blir svårt att få ihop nåt annat. det du bör tänka på är att belastningen som sådan blir ganska låg även om du självfallet kan få till en brännande känsla i musklerna för att du gör många repetitioner av något.

Har du några bra förslag hur hemmet kan bli ett ännu bättre gym? Skriv det som en kommentar nedan!

Fotnot titelBeskrivning
1Health benefits of physical activity: the evidencehttps://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1402378/

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.