Tre snabba om vanor

tre snabba om vanor

Alla goda ting är tre, här är mina tankar om vanor

Per

1. Du kommer alltid att ha båda sunda och osunda vanor, acceptera det

Vi människor har vanor och beteenden som kan vara både sunda och osunda, det faktumet är bara att acceptera utan att döma.

Ingen är perfekt och det vi kan göra är att glädjas åt våra sunda vanor. Sen kan du bestämma själv om de osunda vanorna ska få vara som de är för att de är oskadliga och harmlösa för dig och andra eller om det är något som behöver förändras.

2. Du kan ändra vanor, gör det i nåbara steg och för dig själv

När du ändrar en vana är det en styrka när du själv har en aktiv tanke och tänker på att Förändring kommer inifrån, du bestämmer! Viktigt också att du har Tålamod för hållbar hälsa, förändring av en vana kan ta 6-8 veckor i bra fall att genomföra (läs mer om detta i Making health habitual: the psychology of ‘habit-formation’ and general practice1

För att skapa en ny vana så behöver du påbörja ett beteende som du gör medvetet varje dag för att lära in så att det till slut blir en vana, ett automatiskt beteende utan större ansträngning skulle man kunna säga. Du kan läsa mer om det i Breaking ‘bad habits’: a dynamical perspective on habit formation and change2 även om namnet på den rapporten kan vara lite missvisande med avseende på rubriken.

3. Hitta din motivation för att skapa nya vanor

Nu förutsätter jag att det är hälsosamma vanor du vill utforska och skapa så då finns det ett antal frågor du kan fråga dig själv (hämtat från https://www.hjart-lung.se/din-halsa/livsstil/goda-vanor/)

Vad får dig att vilja sköta om dig för att må så bra som möjligt?

  • Är det att klara vardagssysslorna?
  • Resa med vännerna?
  • Umgås med barnbarnen?
  • Gå ut i naturen eller bara gå ut och gå med någon?
  • För att känna att kläderna sitter bättre
  • Gå ner eller upp i vikt

Det är ett urval av frågor som kan väcka lite tankar på vad som motiverar dig. Verktyg du kan använda är Positiv psykologi och frågandets konst

Vad tycker du?

Vilka är dina topp tre om vanor? Kommentera nedan!

Fotnot titelBeskrivning
1Making health habitual: the psychology of ‘habit-formation’ and general practicehttps://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3505409/
2Breaking ‘bad habits’: a dynamical perspective on habit formation and changehttps://www.researchgate.net/publication/251477649_Breaking_'bad_habits'_a_dynamical_perspective_on_habit_formation_and_change

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.