Grundrörelser kommer alltid vara del av olika övningar på gymmet eller i en idrott så därför kan det vara lite skoj att basera träning på rörelserna tycker jag, för att kroppen ska få göra nåt annorlunda på vägen till hållbar hälsa. Här är ett kort inspel om grundrörelser

Per, Styrketrappan

Grundrörelser

Du kan läsa mer om grundrörelserna som sådana i De sju grundrörelserna (som vi rent biomekaniskt kan utföra som vuxna och som är basen för den aktivitet vi kan göra) och De motoriska grundrörelserna (som vi föds med och går igenom under tiden vi växer upp och lever som vuxna). De båda typerna av grundrörelser går självfallet hand i hand och används på ett eller annat sätt beroende på vad du vill prestera.

Kombinera mekaniska och motoriska grundrörelser

Eftersom vi har sju mekaniska och tolv motoriska grundrörelser så kan du teoretiskt få fram 84 olika kombinationer, sen kommer några kombinationer behöva tas bort eftersom samma rörelser beskrivs i båda rörelsegrupperna.

Här är hjälp på vägen, det finns en plan för att även exempel ska komma fram när du gör val nedan och det är en framtida plan.


Var kreativ och lekfull

När du tar fram fantasin och barnasinnet kommer du bygga ett batteri av roliga och utmanande övningar att fylla ut din träning med.

För den avancerade

Lägg till rörelseplanen, beskrivna på De tre rörelseplanen, i ditt kombinerande, då kan du (nästan) trippla kombinationerna.

Träningsprinciperna gäller fortfarande

Läs mer på min sida Fysisk och mental träning om de olika principer som finns kring träning. Det här inlägget är mest för att ge idéer hur du kan tänka för att få fram nåt nytt i din träning.

Behöver du hjälp med din träning så kan du kontakta mej, jag kan hjälpa dig på vägen mot hållbar hälsa.