Marklyft

Förhandsgranska

Försök hitta känslan att du trycker bort marken du står på, och ha hela tiden ett bra buktryck med stången nära kroppen.

Per Olsson, Styrketrappan

Innehållsförteckning

Utförande

Tid som behövs: 1 minut.

  1. Hitta startställning

    Stå axelbrett så att du kan hålla stången med armarna hängande rakt ner och utanför knäna.
    Pressa ihop skuldrorna för att öka stabiliteten.
    Undersidan av skorna/fötterna ska vidröra golvet genom hela lyftet för att öka stabiliteten. Hitta startposition

  2. Greppa stången

    Vanligast är omvänt grepp.
    Greppa

  3. Andas in och håll andan

    Ett djupt andetag så ett bra tryck skapas i buken så ryggen får stöd.Andas in

  4. Dra stången

    Upp till rak rygg med stången hängande mot låren. Dra

  5. Stanna och/eller vänd

    En eller ett par sekunder stopp gör att man höjer belastningen något i det kritiska stoppläget, då kan man behöva sänka vikten något jämfört om man vänder direkt.
    Stanna

  6. För ner stången och andas ut

    Pysandas ut luften under tiden.
    För ner och andas ut

Vanliga frågor

Vad är marklyft?

Marklyft är en basövning inom styrketräning

Vilka muskler är marklyft främst bra för?

Sätesmusklerna, hamstrings och ryggmusklerna.

Vilken utrustning behövs för att utföra marklyft?

En skivstång, viktskivor och klovar.

Vilka kompletterande övningar kan man göra för att bli bättre i marklyft?

Till exempel Sumomarklyft, God morgon-lyft och Kronlyft

Finns det några tips för att utföra marklyft säkert?

Ha bra kontakt med golvet och försök få känslan av att du pressar ner golvet i lyftet.
Lyft nära kroppen för att minska onödigt moment.
Lyft ihop med någon som passar för att kunna koncentrera dig på lyftet.

Vilka grundegenskaper används?

De fem grundegenskaperna – styrka och/eller De fem grundegenskaperna – snabbhet främst och generellt alla fem grundegenskaperna.

Tillbaka till:Marklyft