Tips för hållbar hälsa på tjänsteresan

Karta globala målen och ikoner

Lose some calories – win some time, stairs is behind the door.

Påminnelse att ta trapporna istället för hissen på Hotel Amaranten i Stockholm

Alla kan, och bör om man ser till de globala målen FN satt upp, påverka sin hälsa på ett hållbart sätt, även på tjänsteresor. Här är lite tips på vägen och det går att hålla enkelt.

Res hållbart

Res med tåg eller klimatkompenserat flyg för att minska klimatpåverkan eller koldioxidavtrycket.

Hitta återhämtning

På tåget, flyget, tågstationen eller flygplatsen finns ofta möjligheter till både korta och långa stunder till vila och återhämtning.

Skapa rörelse där det går

Träning (om än som motion) att gå från station till hotell, hotell till kontor eller varför inte utforska platsen med en kvällspromenad? Kolla på hotellet, de kanske har trappor att gå uppför/nerför ett par extra gånger. Många hotell har gym som funkar alldeles utmärkt för de flesta.

Se måltiderna som en upplevelse för flera sinnen

Utforska, om det går, nya ställen där alla sinnen kan få sitt. Låt måltiden ta tid och var närvarande. Detta innebär att se det som serveras, ta in dofterna som sprids och känna efter vad smaklökarna säger dig. Nutrition bör vara synonymt med njutning.

Sov

Sömn blir ofta en bristvara på tjänsteresor, tänk på att sömn behövs för en bra balans och hållbar hälsa.

Sammanfattning

  • Res hållbart
  • Hitta återhämtning
  • Skapa rörelse där det går
  • Se måltiderna som en upplevelse för flera sinnen
  • Sov
nv-author-image

Per Olsson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *