Hoppa till innehåll

Lärdomar om hållbar hälsa under kriser

Ta hand om dig själv och andra, var källkritisk och försök hålla en distans utan att ta distans. Några av mina grundstenar för att ta mig igenom kriser.

Per

Jag skrev ett inlägg om pandemin som heter Lärdomar under Covid19-pandemin, när det börjar ljusna på en del ställen i världen kring den så kommer en ny kris med krig i Europa med allt vad det innebär av lidande och ett enormt flöde av nyheter. Jag tänkte skriva om en del av lärdomarna som jag tycker är viktiga oavsett anledning till krisen.

Jag är medveten om att det även finns personliga livskriser och de låter jag vara eftersom jag tycker proffsen (psykologer, läkare, terapeuter, präster) ska ta dem direkt med den det gäller.

Med kriser i det här inlägget menar jag större saker. som innebär omvälvande händelser och ett stort flöde av nyheter från olika håll, såsom

  • Krig
  • Svält och fattigdom
  • Flyktingkatastrof
  • Finanskrascher

Ta hand om dig själv och andra

Sociala hälsan

  • Håll kontakten med andra även om det är via digitala medier och kanaler.
    • Social hälsa är en av hälsorna Hälsopelarna och hälsorna och man har sett i flertalet forskningsrapporter och genom erfarenhet att kontakt med andra människor är viktigt för vår mentala hälsa som i sin tur kan påverka vår fysiska hälsa (blodtryck, stressnivåer och så vidare).
  • Bry dig om dig själv och andra.
    • Testa till exempel https://www.positivityresonance.com/meditations.html (den som heter Loving Kindness) där du övar på att bry dig om andra. Det har visat sig att relationer stärks på det sättet och om det är nåt vi behöver för social hälsa så är det starka och kärleksfulla relationer.
    • Engagera dig i organisationer som gör gott, det är bra för dig och många fler. 1
  • Ta dig ut i naturen tillsammans med någon/några
    • gå en rask promenad i en park och låt dina sinnen bada i intrycken, det gör gott för sociala hälsan

Fysiska hälsan

Det är viktigt att hålla sig i fysisk bra form för att hantera svårigheter lite bättre och med något större motståndskraft mot stresspåslag. Så:

Mentala hälsan

Om du regelbundet, i lugnarre perioder, tränar för att hålla din mentala hälsa i schack så ökar det motståndskraften precis som en bra fysisk hälsa, Så:

  • Försök hitta positiv mening, läs på Hitta positiv mening hur du kan gå tillväga.
    • Då håller du dig stark och du kan kanske stärka din mentala motståndskraft något i längden.
  • Behåll rutiner
    • För att vi människor ska ha en känsla av kontroll så gäller det att ha rutiner för att tillfredsställa det behovet. Det behöver inte vara att varje dag är planerad på minuten utan mer kontroll i det lilla.  3 &  4
  • Ta dig ut i naturen
    • gå en rask promenad i en park och låt dina sinnen bada i intrycken, det gör gott för mentala hälsan. 2

Var källkritisk

  • Håll dig underrättad om händelser, ja, och hitta en nivå som räcker
    • Följer du alla händelser precis hela tiden kan det ta över ditt liv då och det i sig kan göra dig stressad. Försök att exempelvis hitta en tid på dagen eller i veckan när du uppdaterar dig om vad som händer. Jag tror du kommer hitta din egna uppdateringsfrekvens snabbt.
  • Självfallet, oavsett kanal eller medium, ska du reflektera lite kring händelser och nyheter och fundera ett varv på om det stämmer och tänk på att misstro är nåt helt annat än källkritik.

Håll distans utan att ta distans

Det kanske låter konstigt, det jag menar är mer att hitta en balans i hur mycket det ska få påverka dig. Är du den som är direkt drabbad så är det en balans, står du bredvid så är det en annan balans. Fortsätt bry dig om både dig själv och andra och:

  • Gilla läget, och lägg energin på det du kan påverka.
    • Allt sker av en anledning och meningen med det kan du ta reda på senare, och försök hitta en trygghet i just det. Jag är fullständigt medveten om att kriser kan tvinga på en känsla av meningslöshet så det kan vara utmanande och det är då det kan vara bra att sträcka ut en hand och be om hjälp eller ge hjälp till behövande.

Viktigast av allt, kontakta sjukvården tidigare än senare

Många säger ju förr desto bättre. Kontakta sjukvården om du eller nån i din närhet mår så dåligt så känner att det inte kan bli bra igen. Då räcker det inte att sitta hemma och testa lite själv tycker jag.

Det är bara bra att våga prata med proffs såsom psykologer, läkare, terapeuter eller präster.

1. https://www.folkhalsomyndigheten.se/fokus-psykisk-halsa/tips-for-att-ma-battre/ge-av-din-tid-och-ditt-engagemang/
2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8125471/
3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6378489/
4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7535346/
Dela gärna inlägget vidare, tack!