Lärdomar under Covid19-pandemin

Lärdomar under Covid19-pandemin

Utöver att lyssna på vetenskapen och myndigheterna som garanterat har social/fysisk distansering, god handhygien och stanna hemma när du har symptom så finns ännu lite fler saker du kan göra för att klara av Covid19-pandemin. Jag har testat några av de nedanstående råden då jag insjuknat och tillfrisknat de senaste veckorna så jag har några lärdomar om covid19 som jag vill dela med mig.

Per, Styrketrappan

Det här inlägget är mer av en sammanställning från olika källor, min grundtanke är att de källorna ska ha nån typ av vetenskap eller myndighet bakom. Längre ner hittar du mina tankar om de lärdomar vi borde dra tack vare covid19. Mycket av det här kan du självklart göra året runt för en mer hållbar hälsa.

Sociala hälsan

  • Håll kontakten med andra även om det är via digitala medier och kanaler.
    • Social hälsa är en av hälsorna Hälsopelarna och hälsorna och man har sett i flertalet forskningsrapporter och genom erfarenhet att kontakt med andra människor är viktigt för vår mentala hälsa som i sin tur kan påverka vår fysiska hälsa (blodtryck, stressnivåer och så vidare).
  • Bry dig om dig själv och andra.
  • Ta dig ut i naturen tillsammans med någon/några
    • gå en rask promenad i en park och låt dina sinnen bada i intrycken, det gör gott för sociala hälsan

Fysiska hälsan

  • Ät nyttigt och drick ordentligt
  • Näsandas och ta djupa andetag då och då
  • Vädra och städa hemmet och jobbet
    • Eftersom vissa virus kan sitta kvar en stund på olika ytor så kanske lite extra städning är på sin plats. Kanske som ett träningspass?
    • Exempelvis Arbetsmiljöverkets experter säger kring vädring i Sveriges Radios Vetenskapsradion att det är viktigt att vädra, sen är det rent subjektivt skönt att vädra för att få in fräsch luft.
  • Försök att vara aktiv
    • Du kan läsa mer om detta i Bättre immunförsvar med träning att rörelse kan vara bra för immunförsvaret och även vid infektion. Viktigt att komma ihåg att även om rörelse kan vara bra så krävs en viss försiktighet vid infektion så inte den förstärks, så tänk efter före.
  • Håll fysiskt avstånd till människor du inte normalt umgås med
    • Rent myndighetsråd i många av världens länder. Beroende på virus, situation och miljö så smittar det på olika avstånd så återigen är det viktigt att lyssna på myndighetsråden.
  • Ta mycket i de du har i din inre krets
  • Ta dig ut i naturen
    • gå en rask promenad i en park och låt dina sinnen bada i intrycken, det gör gott för fysiska hälsan

Mentala hälsan

  • Håll dig underrättad om händelser, ja, och hitta en nivå som räcker
    • Följer du alla händelser precis hela tiden kan det ta över ditt liv då och det i sig kan göra dig stressad. Försök att exempelvis hitta en tid på dagen eller i veckan när du uppdaterar dig om vad som händer. Jag tror du kommer hitta din egna uppdateringsfrekvens snabbt.
  • Försök hitta positiv mening, läs på Hitta positiv mening hur du kan gå tillväga.
    • Då håller du dig stark och du kan kanske stärka din mentala motståndskraft något i längden.
  • Gilla läget, och lägg energin på det du kan påverka.
    • Allt sker av en anledning och meningen med det kan du ta reda på senare, och var trygg i just det. Jag är fullständigt medveten om att kriser kan tvinga på en känsla av meningslöshet och det är just här jag och flera med mig menar att man kan försöka ta ett djupt andetag och söka möjligheter i det som händer.
  • Behåll rutiner
    • För att vi människor ska ha en känsla av kontroll så gäller det att ha rutiner för att tillfredsställa det behovet. Det behöver inte vara att varje dag är planerad på minuten utan mer kontroll i det lilla.
  • Ta dig ut i naturen
    • gå en rask promenad i en park och låt dina sinnen bada i intrycken, det gör gott för mentala hälsan

Lärdomar om covid19

Några saker jag tycker att vi kan ta med oss in i det normala

  1. Följ myndigheternas råd, troligtvis har de många experter bakom sina uttalanden
  2. Håll en sund hygien, tvätta händerna ofta. Det är bra oavsett om vi pratar Covid19 eller vinterkräksjuka.
  3. Håll kontakten med andra människor via de sätt som går att använda i situationen vi är i. Pandemi = en bra idé att testa telefon, chattar eller video av olika slag för att hålla kontakten. Inte pandemi = gå ut och träffa dina friska familjemedlemmar, vänner, kollegor eller hur du nu grupperar människorna runt dig.
  4. Sköt din träning, nutrition, sömn och återhämtning för att hålla en god fysisk och mental hälsa.

Dina erfarenheter är viktiga för mig

Dela gärna med dig nedan i kommentarsfältet, vad du tycker är viktigaste lärdomen vi ska ta med oss in i det normala!

Viktigast av allt, kontakta sjukvården tidigare än senare

Många säger ju förr desto bättre och det gäller i synnerhet i den här pandemin. Kontakta sjukvården om du har frågor, om du inte känner att du blir bättre och absolut om du börjar få andningssvårigheter. Då räcker det inte att sitta hemma och testa lite själv tycker jag.