Axelpress utan utrustning

You must first complete Godmorgon-resning utan utrustning before viewing this Lesson

För en enkel axelpress utan utrustning behöver du din kropp och en dörrkarm hemma om du vill utmana dig själv lite.

Per Olsson, Styrketrappan

Utförande

Tid som behövs: 1 minut.

För att hitta rörelsen som armarna ska gå i så kan du ställa dig nära en vägg och sätter handflatorna mot väggen, axelbrett och i höjd med axlarna och sen stryka uppåt längs väggen till armarna är helt utsträckta. Testa några gångar och känn efter var och hur det känns under rörelsen, ta ett steg bakåt och börja övningen.

  1. Hitta startställning

    Fötterna axelbrett.
    Atletisk hållning.
    Pressa ihop skuldrorna.
    Placera händerna med handflatorna framåt axelbrett och i höjd med axlarna.

  2. Andas in och håll andan

    Ett djupt andetag så ett bra tryck skapas i buken så ryggen får stöd.

  3. Pressa händerna uppåt

    Kontrollerat.
    Till utsträckta armar.
    Pysandas ut luften under tiden.

  4. Dra händerna neråt

    Kontrollerat.
    Till startposition
    Börja om från steg 2 och gör det antal repetitioner som du har angivet i ditt program.

  5. Vila

    Skaka loss lite och vila aktivt den tid som du har angivet i ditt program.

  6. Upprepa

    Börja om från steg 1 och gör det antal omgångar som du har angivet i ditt program.

Vanliga frågor

Vad är axelpress?

Axelpress är en basövning inom styrketräning

Vilka muskler är axelpress främst bra för?

Axlarna, mestadels ovan- och baksida axlarna.

Vilken utrustning behövs för att utföra axelpress?

Ingen, i det här utförandet.

Vilka kompletterande övningar kan man göra för att bli bättre i Axelpress?

Till exempel Armlyft åt sidan, Armlyft framåt eller Framåtlutad armlyft uppåt/bakåt

Finns det några tips för att utföra axelpress säkert?

Bra hållning, kontrollerad rörelse och en medveten närvaro där du känner efter hur och var övningen känns

Tycker du att det är för lätt?

Prova Axelpress mot dörrkarm

Tillbaka till:Hemma > Dag 3