Hoppa till innehåll

Hitta din utgångspunkt

Dela gärna inlägget vidare, tack!

Första perioden handlar i 2022 års förändringar om att hitta ditt nuläge, dina mål och vad du ser framför dig när året gått, något för att ha en riktning.

Per

Ta ett djupt andetag och bestäm dig!

Vi mjukstartar efter storhelgerna, så ta ett djupt andetag och bestäm dig att det är dags. Du ska få stöd i form av principer, glada tillrop och nåbara hälsovinster under året.

Du som vill få en hållbarare hälsa kan fortsätta läsa precis nedanför och du som vill förbättra din prestation kan hoppa direkt till Förbättrad prestation!

three stainless steel forks near apple

Hållbar hälsa!

Ett äpple om dagen håller doktorn borta säger en del, för mig
symboliserar äpplet hälsa och en riktigt god paj vid speciella
tillfällen.

Det är en kontinuerlig process

En livsstilsförändring är alltid i förändring, vi är människor och vi behöver anpassa oss allt eftersom dagarna går eftersom förutsättningarna runt om oss förändras, våra privata mål ändras med då och då.

Oavsett om det handlar om hälsa eller en prestation som behöver hitta en utmanande nog nivå för att utvecklas utan att gå sönder. Sen är det alltid du som avgör vad som är utmanande, oavsett om det handlar om att gå ett varv runt kvarteret eller sluta äta godis på måndagar eller sprint en mil på 40 minuter eller ta 100kg i bänkpris.

Här är stegen du ska gå igenom innan vi sätter igång, det du kommer behöva är papper och penna (varför kan du läsa om en bit ner i det här inlägget: Skriv dagbok på papper för bättre resultat).

Tid som behövs: 365 dagar.

För att genomföra en förändring är det bra att förbereda dig mentalt, eftersom det är du som ska bestämma dig och leva det liv du vill leva.

  1. Stanna upp och skriv ner vad som fungerar

    Det här steget handlar om att du ska beskriva när du är framgångsrik på olika sätt. dina styrkor och dina perioder när du hanterat saker på ett alldeles utmärkt sätt.
    Så, reflektera och skriv ner tidigare framgångar, dina styrkor och perioder när du hanterat saker utmärkt.

    Tid att skryta lite kan man säga, ställ dig själv i rampljuset och beskriv när du hamnat i ett positivt flöde!

    Referens Discover i AI.och Flow Theory.

  2. Res in i framtiden och svara på två frågor

    Det här steget handlar om att du ska ta fram ditt dröm- eller ideal-jag utan begränsningar och där allt gått som du önskat dig.
    Så, res ett år fram i tiden och svara på frågorna ”Hur känner jag mig?” och ”Hur ser jag ut?” där du helt fritt skriver ner på ett papper.

    Referens Dream i AI och Wish & Outcome i WOOP

  3. Var konkret

    Det här steget handlar om att du ska ta fram vad du behöver göra under året för att nå ditt ideala jag som du beskrev i föregående steg.
    Det är här du kommer få principer och SMARTa mål av mig varje period för att skapa stegvisa hälsosegrar under året och så ska du fundera i stort på vad du är beredd att göra, vilka intressen du har som du vill utveckla och fördjupa dig i.
    Så, svara på frågorna ”Vilken tid kan jag skapa för mig själv varje dag, vecka och månad?”, ”Vilket intresse inom hållbar hälsa vill jag utveckla och fördjupa mig i?”

    Referens Design i AI och Obstacle i WOOP

  4. Förbered dig för motgångar

    Det här steget handlar om att vara ärlig mot dig själv och inse att ibland går saker fel, det är vad som gör oss mänskliga, och då kan det vara bra att du är förberedd med lösningar.
    Så, svara på frågan ”Vad är det som håller mig tillbaka för att nå mitt ideal-jag, vilka hinder finns?” och för varje hinder du skriver (om du har flera hinder som skulle kunna uppstå) vill jag att du skriver ner en ”om-då-plan” med en åtgärd du kan göra eller en tanke du kan tänka för att övervinna hindret.

    Referense Obstacle & Plan i WOOP

  5. Genomförande på ett bra sätt

    En förändring ska genomföras och bäddas in i ditt dagliga liv, du skapar rutiner och vanor över tid och på så vis kommer du få en hållbarare hälsa.

    Den här biten startar snart, så håll utkik på Bloggen

    Referens Deliver/Destiny i AI

Jag har gjort en mall for ovanstående 5 steg som du hittar på den här länken: Mall för Fem steg för hållbar hälsa-förändring så den kan du skriva ut och fylla för att använda under din förändring. Vill du går det även att fylla i formuläret direkt och dela med dig till mig, kom ihåg då att när det är skickat försvinner innehållet. När du fyllt i mallen, sätt upp resultatet på ett ställe du ser flera gånger varje dag.

Nu kör vi, för hållbarare hälsa!

Du bör ha hittat åtminstone en riktning för att göra din hälsa mer hållbar, under året kommer du få med dig principer och vi skapar mål av olika slag för att ta steg på vägen. Behöver du mer stöd i den är resan så kan du höra av dig till mig via Kontakt med dina frågor.

white and brown concrete house

Förbättrad prestation!

Prispall är min valda symbol för tävling och prestation,
oavsett vem eller hur många som deltar i kampen om förstaplatsen.
Här tävlar du mot dig själv.

Planerat på flera nivåer för kontinuerlig utveckling

För förbättrad prestation förutsätter jag att du tränar aktivt i dag. Du kommer få planera in träning, nutrition, återhämtning och sömn, genomföra tester och så kommer du självfallet få stunder helt utan prestationskrav där du bara gör nåt helt annat lustfyllt.

Här är frågorna du kommer behöva besvara innan vi kör igång, och precis som för Hållbar hälsa-spåret så kommer du också få använda papper och penna för de här frågorna.

Vad har du för mål?

Oavsett om det är en specifik övning eller en idrott du vill prestera inom så finns det tre nivåer av mätbara mål kan man säga
Processmål – Fokuserar på de specifika uppgifter (till exempel teknik, utförande, som att ta fokusera på att ta riktning ut från en kontroll). Dessa är ofta kopplade till beteenden som är önskvärda för att prestera bättre
Prestationsmål – Fokuserar på den egna prestationen (till exempel en bättre kilometer tid eller ökat andel spikade kontroller). Du når en specifik nivå, kan vara att du når en höjd, längd, vikt, tid.
Resultatmål – Fokuserar på resultat i jämförelse med andra (till exempel att ta medalj). Sista nivån, när du tävlar med andra och når ett resultat eller plats i tävlingsliknande sammanhang.

Så, fundera lite på vad det är du vill prestera i, ditt mål, och vilken nivå av mål du tänker dig. Det går alldeles utmärkt att mixa mål inom olika nivåer.

Kvalitativa och subjektivt mål kan vara lika värdefullt som kvantitativa, objektiva och mätbara mål

Vad har du för behov?

Dina behov behöver balanseras mot de mål du har för en hållbar hälsa, för att slippa skador, uteblivna resultat och tappad motivation att fortsätta.
Ett utmärkt exempel är att du kanske har ett mål att nå ett utmanande resultat och det i sig kan innebära en stor dos av träning som den återhämtning du har tid för, vilket i sig kan höja risken för skadeproblem.
Ett annat exempel där det finns en motsättning mellan mål och behov är om du har ett mål på hög nivå och du har behov av kunskap. stöd. utrustning eller miljö som är avlägset att uppfylla av olika anledningar.

Så, fundera på dina behov i förhållande till målen så att förutsättningarna finns för dig att nå målen samtidigt om du behåller en hållbar hälsa. Det vanligaste är att du har behov att återhämta dig i relation till din aktivitet, äta nyttigt för att ge kroppen den näring, energi och de byggstenar du behöver under ditt år och så finns självfallet sova ordentligt.

Behov kan vara fysiska, psykologiska, sociala för att uppnå hälsa enligt WHO, en del forskare tittar även på om kulturell och spirituell som en en del av vår hälsa.

Vad gör du idag?

Här kommer en viktig förutsättning för att prestera bättre. Att ha nåt att utgå ifrån.

Så, skriv ner vad du tränar idag inom grupperna styrka, rörlighet, koordination, uthållighet, snabbhet.
Vad du använder för tester och analyser för att hålla koll på utvecklingskurvan är bra att skriva ner.
Avsluta med att skriva ner vad du har för återhämtningsrutiner mentalt och fysiskt, vilka sömnvanor du har och såklart vad du äter om det är specifik diet och viss mängd.

För du redan dagbok räcker det gott att ha som utgångspunkt.

Är du realistisk?

En viktig fråga att svara på, vissa resultat är förhållandevis lätta att uppnå och så ska det vara, samtidigt som syftet är högre än så att nå en prestation över tid.
Det tar tid att bygga nya eller annorlunda rutiner och vanor, allt mellan ett par veckor upp till ett år eller två. En matvana kan vara förhållandevis lätt att ändra medan en vana att lyfta riktigt tung, springa snabbare och längre eller hoppa högre kan ta lång tid.
Finns möjligheten i din vardag

Så, skriv ner vad du har för stöd, kunskap och tid för att genomföra det som behövs för att nå dina mål.

Tålamod är en viktig förmåga för att göra din träning hållbar, lika viktigt som att du genomför din träning tillsammans med andra.

Tycker du att det ska bli roligt?

Likväl som att det är viktigt att ha mål och utmaningar så bör en del av en förändring vara att finna lust och ha roligt på resan.

Så, skriv ner något om vad som ska bli roligt och lustfyllt med din resa till förbättrad prestation.

Att se en positiv mening är viktigt för att hålla motivationen och humöret uppe, det kan ge ett annat perspektiv vid eventuella motgångar.

Jag har gjort en mall for ovanstående 5 frågor som du hittar på den här länken: Mall för Förbättrad prestation-förändring så den kan du skriva ut och fylla för att använda under din förändring. När du fyllt i mallen, sätt upp resultatet på ett ställe du ser flera gånger varje dag. Vill du går det även att fylla i formuläret direkt och dela med dig till mig, kom ihåg då att när det är skickat försvinner innehållet.

Nu kör vi, för förbättrad prestation!

Du kommer få principer och en periodisering att fylla med innehåll baserat på dina svar, där syftet blir att att utmana och utveckla dig samtidigt som det kommer finnas en naturlig broms i programmet för att du ska hålla dig hel och frisk hoppas jag.

Det är bra att fira även de minsta framgångarna, eller för den delen vara nöjd med att trenden håller sig med stabila resultaten så det kommer vi även titta en del på för att du ska hålla dig motiverad.

MacBook Pro on top of table

Fördjupning

Om du vill fördjupa dig inom de olika områden du kommer gå igenom under året så har du lite temasidor

Du kan även kika in på Labbet där det finns lite formulär för att beräkna olika saker.

Kontakta mig vid behov

Behöver du stöd i den är resan så kan du höra av dig till mig via Kontakt med dina frågor för att diskutera förändringarna.